ေလေၾကာင္းခရီးသြားလာေရးမွာ စည္ပင္ဖြံ႕ၿဖိဳးေနသည္။ ဒါဆုိလွ်င္ ဖိလစ္ ပုိင္ေလေၾကာင္းလုိင္းမွ အမႈေဆာင္အရာ ရွိမ်ားက ဘာ့ေၾကာင့္ပူပန္ေၾကာင့္ၾကျဖစ္ ေနၾကရပါသလဲ။ အေၾကာင္းက ေထြေထြ ထူးထူးေတာ့မဟုတ္။ ၂ဝဝ၃ခုႏွစ္မွစ၍ ထုိး တက္လာခဲ့သည့္ေလေၾကာင္းသြားလာမႈ ေၾကာင့္ ယင္းေလေၾကာင္းလုိင္းအေနႏွင့္ ယင္းတုိ႔၏အဖုိးတန္အေတြ႕အႀကဳံရင့္ ေလ ယာဥ္မွဴး(ပုိင္းေလာ့မ်ား)ကုိ ဆုံး႐ႈံးေနရ သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ေလးႏွစ္အတြင္း ပ်ံ သန္းေရးဘက္ဆုိင္ရာဝန္ထမ္းမ်ား ႏုတ္ ထြက္မႈ ၁ဝ၄ခုရွိခဲ့သည္။ အျခားေလ ေၾကာင္းလုိင္းမ်ား၏ဆြဲယူျခင္းခံရသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ဒါေၾကာင့္လည္း ဖိလစ္ပုိင္ေလေၾကာင္းက လစာကုိ ၆ဝရာ ခုိင္ႏႈန္းအထိ တုိးျမႇင့္ေပးရသည္။
ဖိလစ္ပုိင္ေလေၾကာင္းတစ္ခုတည္း က ယင္းအျဖစ္ႏွင့္ႀကဳံသည္မဟုတ္။ ေဟာင္ေကာင္အေျခစုိက္ ၿပိဳင္ဘက္ျဖစ္ သည့္ Dragonair ကလည္း ယင္းတုိ႔၏ ေလယာဥ္မွဴးမ်ား အစုလုိက္ အၿပဳံလုိက္ ထြက္ခြာမႈေၾကာင့္ ေလေၾကာင္းပ်ံသန္းမႈ မ်ားကုိ ေလွ်ာ့ခ်ရသည္။ လစာႏွင့္ပ်ံသန္း မႈအစီအစဥ္မ်ားကို မေက်နပ္၍ ထြက္ကုန္ ျခင္းျဖစ္သည္။ ‘လက္ရွိမွာက ေလယာဥ္ပ်ံ သန္းမႈ လုပ္ငန္းတစ္ခုလုံးမွာ ေလယာဥ္မွဴး အေရအတြက္ထက္ လြတ္လပ္ေနရာေတြ က ပုိမ်ားေနတာျဖစ္တယ္’ ဟု Drago-nair မွ ေျပာေရးဆုိခြင့္ရွိသူက ေျပာသည္။
စီးပြားေရးေကာင္းေနသည့္ အာရွ တြင္ ယင္းကိစၥ မွန္သည့္နည္းတူ အထူး သျဖင့္ ေလယာဥ္မွဴးမ်ား ရွားပါးမႈအက်ပ္ အတည္းသည္ ကမၻာႏွင့္ခ်ီသည့္ကိစၥပင္ ျဖစ္သည္။ လုိအပ္ခ်က္ႏွင့္ျပည့္မီရန္ လာ မည့္ႏွစ္၂ဝအတြင္း ေလေၾကာင္းလုိင္းမ်ား သည္ တစ္ႏွစ္ေလယာဥ္မွဴးသစ္ ၁၇ဝဝဝ ခန္႔ လုိလိမ့္မည္ဟု ဂ်ီနီဗာအေျခစုိက္ ႏုိင္ငံ တကာေလေၾကာင္းသယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး အသင္း(IATA)၏ ႏုိဝင္ဘာလ အစီရင္ခံ စာထဲတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ အာရွေလ ေၾကာင္းလုိင္းမ်ား တစ္ခုတည္းက ႏွစ္စဥ္ ေနာက္ထပ္ေလယာဥ္မွဴး ၆ဝဝဝ လုိအပ္ မွာျဖစ္သည္။ ဂ်က္ေလယာဥ္ျဖင့္ ခရီးသြား လာေရးစတင္ခဲ့သည့္ ၁၉၅ဝျပည့္လြန္ႏွစ္ မ်ားမွစၿပီး ယခုကာလေလာက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ဘယ္တုန္းကမွ မရွိခဲ့ဖူးေပ။ လက္ရွိခန္႔မွန္း ခ်က္သာ မွန္ကန္မည္ဆုိလွ်င္ လာမည့္ ၁ဝ ႏွစ္အတြင္း ေလေၾကာင္းလုိင္းမ်ားသုိ႔ ဝင္ ေရာက္မည့္ ေလယာဥ္မွဴးအေရအတြက္ မွာ လက္ရွိအႀကီးဆုံး ေလေၾကာင္းယူနီယံ ရွိ အဖြဲ႕ဝင္ ၆ဝဝဝဝ ထက္ သုံးဆနီးပါးရွိ ႏုိင္သည္။ ‘ယခုအခ်ိန္က သတိေပးေခါင္း ေလာင္းထုိးရမယ့္အခ်ိန္ပါ’ ဟု IATA ၏ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ႏွင့္ စီအီးအုိျဖစ္သူက ေျပာသည္။
ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းရွင္းေရးအတြက္ ပူပန္ရမႈမွာ ႀကီးမားသည့္အေၾကာင္းကိစၥ ျဖစ္လာေနသည္။ ေလယာဥ္ထုတ္လုပ္သူ တုိ႔က ဂ်က္ေလယာဥ္သစ္မ်ားကုိ လပုိင္း အတြင္း ထုတ္လုပ္ေပးႏုိင္ေသာ္လည္း Airbus 340 သို႔မဟုတ္ Boeing 777 စသည့္ ကုိယ္ထည္က်ယ္ေလယာဥ္တစ္ စင္းကုိ ကြၽမ္းက်င္ပုိင္ႏုိင္စြာ ေမာင္းႏွင္ႏုိင္ မည့္ ေလယာဥ္မွဴးတစ္ဦး ရရွိေရးမွာ ႏွစ္ မ်ားစြာ လက္သပ္ေမြးယူရေပသည္။ သည္ တြင္ ေလေၾကာင္းလုိင္းမ်ားက ေလယာဥ္ မွဴးမ်ားရရွိေအာင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပး မည့္အစား ၿပိဳင္ဘက္မ်ားဆီမွ ဝန္ထမ္းမ်ား အား ဆြဲယူသိမ္းသြင္းသည့္နည္းကို ေရြး ခ်ယ္ေလ့ရွိသည္။ အဆင့္အျမင့္ဆုံး ေလ ေၾကာင္းလုိင္းမ်ားက ဒုတိယအဆင့္ေလ ေၾကာင္းလုိင္းမ်ားမွ ဝန္ထမ္းမ်ားကုိ စု ေဆာင္းရယူသည္။ ဒုတိယေလေၾကာင္း လုိင္းမ်ားက တစ္ဖန္ ဘတ္ဂ်က္ သုိ႔မဟုတ္ အိပ္စ္ပရက္သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးယာဥ္ မ်ားမွ အလားအလာရွိသူ၊ ထူးခြၽန္သူတု႔ိကုိ စုေဆာင္းသိမ္းသြင္းသည္။ အက်ဳိးခံစားရ သူမ်ားက ေလယာဥ္မွဴးမ်ားျဖစ္သည္။ ဂ်က္ေလယာဥ္ႀကီးေမာင္းႏွင္သူ ဝါရင့္ ေလယာဥ္မွဴးႀကီးမ်ားမွာ တခ်ဳိ႕ေနရာတြင္ လစာေဒၚလာ ၁၅ဝဝဝ ရရွိႏုိင္သည္။
ယင္းျဖစ္ရပ္သည္ စက္တင္ဘာလ ၁၁ရက္ အၾကမ္းဖက္မႈေနာက္ပုိင္းကာလ ႏွင့္ အႀကီးအက်ယ္ ကြာျခားသြားသည္။ အၾကမ္းဖက္မႈေနာက္ပိုင္း ေလယာဥ္လုိင္း မ်ားက အစုလုိက္ အၿပဳံလုိက္ အလုပ္ျဖဳတ္ ျခင္းႏွင့္လစာေလွ်ာ့ျခင္း ျပဳလုပ္သည္။ ေလယာဥ္မွဴးအမ်ားအျပားမွာ ေလယာဥ္ ပ်ံသန္းျခင္းအလုပ္ကုိ လုံးဝရပ္ဆုိင္းပစ္ လုိက္ၿပီး အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအသစ္ မ်ားရွာၾကသည္။ ယခုအခါ ေလယာဥ္မွဴး မ်ားလုိအပ္ခ်က္မွာ ဆုိးဆုိးရြားရြားျဖစ္လာ သည့္အတြက္ အေတြ႕အႀကဳံမရင့္ေသး သည့္ ေလယာဥ္မွဴးမ်ားကုိ ေလယာဥ္ ေမာင္း ထုိင္ခုံေပၚ တင္ေပးေနၾကသည္။ ေလယာဥ္မွဴးျဖစ္ေရးအတြက္ ေထာက္ခံ ခ်က္မ်ားကုိ ေလွ်ာ့ေပါ့စဥ္းစားရန္အတြက္ ေတာင္းဆုိေနသည္။ တကယ္အားျဖင့္ တစ္ဖက္တြင္ ေဝဟင္ႏွင့္ေျမျပင္ရွိ ေလ ယာဥ္ကြင္းမ်ားတြင္ ေလယာဥ္မ်ားက ပုိမုိ မ်ားျပား>ပတ္က်ပ္လာလ်က္ရွိသည္။ ေလ ယာဥ္မွဴးမ်ားကုိ သင္တန္းမွေလယာဥ္ ေမာင္းခန္းထဲအေဆာတလ်င္ပို႔ေဆာင္ျခင္း က ေဘးကင္းေရးကိစၥအတြက္ ေမးစရာ ေမးခြန္းေပၚလာေစေၾကာင္း ႏုိင္ငံတကာ ေလေၾကာင္းပုိင္းေလာ့မ်ားအသင္းဥကၠ႒၊ ကပၸတိန္ဂြၽန္ပရက္တာက ေျပာပါသည္။
အၿငိမ္းစား အသက္ ၆၅ႏွစ္သုိ႔ တုိး
ေလယာဥ္လုိင္းမ်ားက တည့္မတ္ျပဳ ျပင္မႈ အလွည့္အေျပာင္းတခ်ဳိ႕ကုိ စတင္ခဲ့ သည္လည္းရွိပါသည္။ အမ်ားက်င့္သုံး သည့္ မူတစ္ရပ္မွာ ေလယာဥ္မွဴးမ်ား၏ အၿငိမ္းစားအသက္ကုိ ၆ဝႏွစ္မွ ၆၅ႏွစ္သုိ႔ တုိးျမႇင့္ျခင္းပဲျဖစ္သည္။ ဒါက ၁၉၉၆ခုႏွစ္ ဥေရာပသမဂၢကက်င့္သုံးခဲ့သည့္နည္းလမ္း ျဖစ္သည္။ ယင္းလမ္းစဥ္ကုိ ႏုိင္ငံတကာ အရပ္ဘက္ေလေၾကာင္းအဖြဲ႕(ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု)ကလည္း ေျခရာခံ လုိက္ခဲ့သည္။ ယင္းမူျဖင့္ ဖိလစ္ပုိင္ေလ ေၾကာင္းလုိင္းက အနားယူၿပီးသူ ေလယာဥ္ မွဴးအမ်ားအျပားကုိ ကန္ထ႐ုိက္စနစ္ျဖင့္ ငွားရမ္းအသုံးခ်ခဲ့သည္။ US ေအာက္ လႊတ္ေတာ္ကလည္း US အေျခစုိက္ေလ ယာဥ္မွဴးမ်ား၏ အၿငိမ္းစားအသက္ကုိ ၆၅ ႏွစ္သုိ႔ တုိးရန္ မဲေပးဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။ အထက္လႊတ္ေတာ္(ဆီးနိတ္)တြင္အတည္ ျပဳခ်က္ရယူရန္ရွိေနသည္။
သင္တန္းစနစ္ေျပာင္းလဲရန္လုိ
ေလယာဥ္မွဴးမ်ား၏အၿငိမ္းစားယူ သည့္ အသက္ဥပေဒမ်ားကို ျပဳျပင္႐ုံျဖင့္ ေလယာဥ္မွဴးမ်ား ရွားပါးသည့္ကိစၥက သက္သာမႈမရရွိႏုိင္ေသး။ သည့္အတြက္ ဆန္းစစ္သူမ်ားက ၁၉၅ဝျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ား ကထူေထာင္ထားခဲ့သည့္ ေလ့က်င့္ေရး စနစ္မ်ားက ေခတ္မမီေတာ့ဟု ဆင္ေျခ ေပးသည္။ ယင္းေလ့က်င့္ေရးစနစ္တြင္ သင္တန္းသားတစ္ဦး၏စက္တစ္လုံးတပ္ ေလယာဥ္တြင္ တစ္ဦးတည္းစီးနင္းေမာင္း ႏွင္သည့္ နာရီအေရအတြက္က အခရာက် သည္။ ဆန္းစစ္သူတုိ႔က ယင္းအစား ‘ခြင္ တုစက္’ (simulator)ကုိ ပုိမုိသုံးစြဲရန္ လုပ္ ငန္းခြင္အတြင္း သင္တန္းအစီအစဥ္မ်ား ထက္ ပ်ံသန္းေရးသင္တန္းေက်ာင္းမ်ား အေပၚ ပုိမုိအေလးထားရန္ႏွင့္ေလ့က်င့္ ေရးမွေလယာဥ္မွဴးအခန္းသုိ႔ အခ်ိန္တုိတုိ အတြင္း ေရာက္ရွိေရး အျခားနည္းလမ္း မ်ားကုိ ေထာက္ခံတင္ျပသည္။
အုပ္စုလိုက္ ပုိင္းေလာ့လုိင္စင္စနစ္
ဥေရာပက အုပ္စုလုိက္ ပုိင္းေလာ့ လုိင္စင္စနစ္ကုိ စတင္က်င့္သုံးသည္။ ယင္း စနစ္အရ သင္တန္းသားမ်ားသည္ ပုိင္း ေလာ့တစ္ဦးခ်င္း လိုအပ္ခ်က္တခ်ဳိ႕ကုိ ေရွာင္ကြင္းႏုိင္သည္။ တကယ့္ ေလယာဥ္ ႏွင့္ပ်ံသန္းခ်ိန္နာရီကုိ ေလွ်ာ့ခ်ၿပီး ယင္း အစား ခြင္တုစက္ေပၚတြင္ အခ်ိန္ပုိမ်ား ေစသည္။ သင္တန္းခန္းမွ ေလယာဥ္မွဴး ခန္းသုိ႔ တစ္ႏွစ္ေလာက္ႏွင့္ကူးေျပာင္း ေရာက္ရွိႏုိင္သည္။ ဒိန္းမတ္ႏုိင္ငံမွ ယင္း ကဲ့သုိ႔ လုိင္စင္ရသူ ေလယာဥ္မွဴးမ်ား ေလ ယာဥ္လုိင္းအခ်ဳိ႕တြင္ အလုပ္ခြင္ထဲေရာက္ ေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ ပုိင္းေလာ့ယူနီယံမ်ား က ယင္းစနစ္အရ ထုတ္လုပ္လုိက္သည့္ ေလယာဥ္မွဴးမ်ားမွာပ်ံသန္းခ်ိန္လုံေလာက္ မႈမရွိဟု ေဝဖန္ျပစ္တင္သည္။
ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ျပႆနာပုိႀကီး
ျပႆနာမွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ပုိ၍ႀကီးမားသည္။ အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံကုိ ၾကည့္ပါ။ ၂ဝဝဝျပည့္ႏွစ္မွစတင္ၿပီး ယင္း ႏုိင္ငံ၏ေလယာဥ္ခရီးသြား အေရအတြက္ မွာ ႏွစ္စဥ္ သုံးဆတုိးလ်က္ရွိၿပီး သန္း၃ဝ ရွိလာသည္။ ေလယာဥ္လုိင္းမ်ားမွာ ၅ခုမွ ၂၅ခုအထိ တုိးလာသည္။ ၂ဝ၁ဝျပည့္ႏွစ္ ေရာက္လွ်င္ ေလယာဥ္ေျပးဆြဲသည့္ အေခါက္ေရမွာ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္ဆတုိးလာဖြယ္ ရာရွိသည္ဟု အစုိးရကေမွ်ာ္မွန္းသည္။ ေလယာဥ္မေတာ္တဆျဖစ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေသဆုံးမႈမ်ားမွာ ျဖစ္သင့္သည္ထက္ ပုိ မ်ားသည္ဟု ကြၽမ္းက်င္သူတုိ႔ကမွတ္ယူ သည္။ Lion Air မွ ေလယာဥ္ႏွစ္စင္းႏွင့္ Garuda Indonesia မွ ၆စင္းပါဝင္ သည္။ ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္၊ မတ္လက ပ်က္က် သည့္ Garuda Indonesia မွေလယာဥ္ မွာ ဝါရင့္ေလယာဥ္မွဴးတစ္ဦးႏွင့္သူ၏ အေတြ႕အႀကဳံမရွိသည့္ လက္ေထာက္ေလ ယာဥ္မွဴးတုိ႔၏အမွားတသီႀကီးေၾကာင့္ဟု ဌာနဆုိင္ရာစူးစမ္းမႈမွ သိရွိသည္။
ေလေၾကာင္းသြားလာေရးဆက္လက္ဖြံ႕ၿဖိဳး ဖြယ္ရွိ
ေလေၾကာင္းသြားလာေရးစန္းပြင့္မႈ မွာ အဆုံးသတ္မည့္အခ်ိန္ မေတြ႕ျမင္ရ ေသး။ ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္၊ ႏုိဝင္ဘာလ ဒူဘုိင္းေလ ယာဥ္ျပပြဲတြင္ Emirates Airline က အဲ ယားဘတ္စ္ေလယာဥ္အမ်ဳိးအစား ၈၁ စင္းႏွင့္ Boeing 777 ၁၂စင္းကုိ ေအာ္ဒါ ေပးခဲ့သည္။ ယင္းတုိ႔ထဲတြင္ ကုန္းပတ္ႏွစ္ ထပ္ပါသည့္ အဲယားဘတ္စ္ A380 ၁၁ စင္း ပါဝင္သည္။ တန္ဖုိးအားျဖင့္ စုစုေပါင္း အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂၃ဘီလ်ံရွိသည္။ ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္ စာရင္းပိတ္ခ်ိန္တြင္ အဲယား ဘတ္စ္ႏွင့္ဘုိးရင္းကုမၸဏီႏွစ္ခုက ကမၻာ အႏွံ႔ စံခ်ိန္တင္ေလယာဥ္အစင္း ၂၁ဝဝ ေရာင္းခ်ရန္ ေမွ်ာ္လင့္ထားသည္။ ေလ ယာဥ္ထုတ္လုပ္မႈတုိးတက္သည္ႏွင့္အမွ် ေလယာဥ္မွဴးမ်ား၏လစာကလည္း ဆက္ လက္ေကာင္းေနမည္သာျဖစ္သည္။
No comments:
Post a Comment