လာရီေပ့ခ်္ႏွင့္ဆာေဂ်ဘရင္းတုိ႔ တည္ေထာင္ခဲ့သည့္ ဆီလီကြန္ဗယ္လီမွ ကုမၸဏီတစ္ခုျဖစ္သည့္ ဂူးဂဲလ္(Google) သည္ ယခုအခါ အင္တာနက္ကုိ ႀကီးစုိး ေနသည့္ လူထုအား သူတုိ႔လုိခ်င္သည့္ မည္သည့္သတင္းအခ်က္အလက္မဆုိ ရ ေအာင္ အင္္တာနက္မွတစ္ဆင့္ ေဆာင္ ၾကဥ္းေပးေနသည့္ ကုမၸဏီႀကီးတစ္ခုပဲ ျဖစ္သည္။
ဂူးဂဲလ္၏ရွယ္ယာတန္ဖုိးမွာ ၁ဝႏွစ္ အတြင္း တျဖည္းျဖည္းခ်င္း မွန္မွန္တိုးတက္ လ်က္ရွိသည္။ အေမရိကတြင္ ယင္း၏ရွယ္ ယာေဈးႏႈန္းသည္ ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္၊ ဇူလုိင္လ အတြင္း ၆၄ရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔တက္ခဲ့သည္။ ယင္းပမာဏသည္ ယင္း၏အနီးကပ္ဆုံး ၿပိဳင္ဘက္ ယာဟူး(Yahoo!)ရရွိသည့္ကိန္း ဂဏန္းထက္ သုံးဆခန္႔ရွိသည္။ ဥေရာပ၊ အိႏၵိယႏွင့္လက္တင္အေမရိက အစိတ္ အပုိင္းတခ်ဳိ႕တြင္ ဂူးဂဲလ္၏ရွယ္ယာတန္ဖုိး ျမင့္တက္မႈမွာ ယင္းထက္ပင္ ပုိမုိျမင့္မား ေနေသးသည္။ ေတာင္ကုိရီီးယား၊ ဂ်ပန္၊ တ႐ုတ္၊ ႐ုရွားႏွင့္ခ်က္သမၼတႏုိင္ငံမ်ား၌ သာ ဂူးဂဲလ္ကေဒသခံကုမၸဏီမ်ားေနာက္ ကလုိက္ေနသည္။ ဂူးဂဲလ္၏ရွယ္ယာေဈး သည္ ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္မွစ၍ ေလးဆတက္လာ ခဲ့သည္။ ယခုအခါ ဂူးဂဲလ္၏တန္ဖုိးမွာ ေဒၚလာ၁၆ဝဘီလ်ံရွိေနသည္။ ဂူးဂဲလ္ တည္ေထာင္ခဲ့သည္မွာ ၁ဝႏွစ္သားပင္ မျပည့္ေျမာက္ေသး။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္ တစ္ခုက ဂူးဂဲလ္သည္ ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္တြင္ ဝင္ ေငြေဒၚလာ ၁၆ဘီလ်ံႏွင့္အျမတ္ေငြေဒၚ လာ ၄ဒသမ၃ဘီလ်ံရရွိလိမ့္မည္ဟုခန္႔မွန္း ထားသည္။
ဂူးဂဲလ္၏ေအာင္ျမင္မႈ
ဂူးဂဲလ္၏ေအာင္ျမင္မႈမွာ အဓိက အရင္းဇာစ္ျမစ္တစ္ခုမွ ရေနဆဲပဲျဖစ္သည္။ ယင္းမွာ တျခားမဟုတ္။ ေၾကာ္ျငာစာသား အနည္းငယ္ကုိ ယင္း၏ရွာေဖြရရွိသည့္ ရလဒ္မ်ား(search results)အနီးႏွင့္ အျခားဝက္ဘ္စာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚတြင္ တင္ ထားေပးျခင္းျဖစ္သည္။ စားသုံးသူမ်ားက ယင္းေၾကာ္ျငာမ်ားကုိ ‘ကလစ္ခ္’ (click) လုပ္မွသာ ေၾကာ္ျငာရွင္မ်ားက အခေၾကး ေငြေပးရသည္။ တစ္ႀကိမ္ ‘ကလစ္ခ္’ လုပ္ လွ်င္ ဆင့္၅ဝျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ယင္း ေအာင္ျမင္မႈမ်ဳိး ေရွ႕ဆက္ႏုိင္ရန္မွာ ကိစၥ အေတာ္မ်ားမ်ားျဖစ္ေျမာက္ရန္ လိုအပ္ သည္ဟုဆုိသည္။
ပထမအခ်က္မွာ ဝက္ဘ္စာမ်က္ႏွာ ေပၚ ရွာေဖြမႈအတြက္ ဂူးဂဲလ္၏ေဝစုက တည္ၿငိမ္ရမွာျဖစ္သည္။ ဂူးဂဲလ္အမွတ္တံ ဆိပ္၏ေက်ာ္ၾကားမႈအရွိန္ေၾကာင့္ ယင္း အေျခအေနကုိထိန္းခ်ဳပ္ရႏုိင္ပုံရွိသည္။ ဒုတိယအခ်က္မွာ ေၾကာ္ျငာမ်ားကုိ ‘ရွာ ေဖြမႈမ်ား’ (searches)အနီးကပ္ထားရာ တြင္ လုပ္ေဆာင္ရည္ဆက္လက္ထိန္းႏုိင္ ရမွာ သုိ႔မဟုတ္ ပိုမုိေကာင္းမြန္ေအာင္ လုပ္ ေဆာင္ႏုိင္ရမွာျဖစ္သည္။ ဒီနယ္ပယ္တြင္ လည္း ဂူးဂဲလ္စုိးမုိးထားမႈမွာ အထင္ႀကီး ေလးစားစရာျဖစ္သည္။ မားကက္တင္း အတုိင္ပင္ခံ Alan Rimin Kaufman ၏ မၾကာေသးမီ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာဆန္းစစ္မႈအရ search engine မ်ားအေပၚ ေၾကာ္ျငာ သည့္ကုမၸဏီမ်ား၏ဘတ္ဂ်က္ေငြ ၇၃ရာ ခုိင္ႏႈန္းကုိ ဂူးဂဲလ္က ျမင့္ျမင့္မားမားရရွိ ထားေၾကာင္းဆုိသည္။ ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္အား ျဖင့္ ယာဟူးႏွင့္မုိကၠ႐ုိေဆာ့ဖ္တုိ႔ထက္ လည္း အေရအတြက္ ပုိမုိမ်ားျပားေၾကာင္း Mr.Rimin Kaufman ကေတြ႕ရွိသည္။ ယာဟူးက ‘Ranama’ အမည္ဝွက္ျဖင့္ ယင္းကြက္လပ္ကုိျဖည့္ရန္ တစ္ႏွစ္ပတ္လုံး မီးကုန္ယမ္းကုန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါလ်က္ႏွင့္ ယင္းသုိ႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ အံ့ဩစရာေကာင္း သည္ဟုဆုိသည္။
ဂူဂလာမ်ား သုိ႔မဟုတ္ ဂူးဂဲလ္ဝန္ထမ္းမ်ား
ဂူးဂဲလ္သည္ ဝန္ထမ္းသစ္မ်ားကုိ အံ့ဩေလာက္ေအာင္ ေကာင္းသည့္ႏႈန္း ႏွင့္ငွားရမ္းေနသည္။ ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ တြင္ ဝန္ထမ္းဦးေရ ၂၂၉၂ဦး ရွိရာမွ ယခု ႏွစ္ ဇြန္လတြင္ ၁၃၇၈၆ဦးရွိလာသည္။ ယခုကဲ့သုိ႔ ဝန္ထမ္းမ်ားအား ငွားရမ္းႏုိင္ သည့္စြမ္းရည္သည္ၿပိဳင္ဆုိင္ရာတြင္ အသာ စီးရေစသည့္လက္နက္တစ္မ်ဳိးပဲျဖစ္သည္။ ဂူးဂဲလ္က လက္ဦးမႈယူၿပီး ဝန္ထမ္းမ်ားကုိ ငွားရမ္းႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ မုိကၠ႐ုိေဆာ့ဖ္ႏွင့္ ယာဟူးအတြက္ ဝန္ထမ္းမရ ျဖစ္သြားေစ သည္။ ဂူးဂဲလ္က ထက္ျမက္ဝန္ထမ္းမ်ား ရရွိေရးစစ္ပြဲကုိ အႏုိင္ရေလ့ရွိရျခင္းမွာ ယင္း၏အမွတ္တံဆိပ္က ပုိမုိစြဲမက္စရာ ျဖစ္ေစသည့္နည္းတူ ဝန္ထမ္းအေပၚေပး သည့္ရာထူးအလုိက္ ခံစားခြင့္မ်ားမွာ ထူး ထူးျခားျခားႀကီးကုိ ရက္ေရာသည့္အတြက္ ျဖစ္သည္။ ပမာအားျဖင့္ ဂူးဂဲလ္ဝန္ထမ္း မ်ားက ဘေရာ့ဘင္တပ္ဆင္ထားသည့္ ဘတ္စ္ကားမ်ားျဖင့္ ဌာနသုိ႔လည္းေကာင္း၊ ‘ဂူးဂဲလ္ ပလက္ဇ္’ (Googleplex)ေခၚ လွပသည့္ကစားကြင္းသုိ႔လည္းေကာင္း လြန္းပ်ံသယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေပးသည္။ ဂူး ဂဲလ္ပလက္ဇ္တြင္ ေဘာလီေဘာကြင္းမ်ား၊ ေရကူးကန္မ်ား၊ အခမဲ့စားေသာက္ႏုိင္ သည့္ စားေသာက္ခန္းမ်ား၊ အႏွိပ္ခန္းမ်ား စသျဖင့္ ပါရွိသည္။
ဂူးဂဲလ္တြင္ နာမည္ႀကီး ‘၂ဝရာခုိင္ ႏႈန္းအခ်ိန္’ ဆုိသည့္စာတမ္းရွိသည္။ ယင္း ၏သေဘာမွာ ဧည့္ႀကိဳအပါအဝင္ ဂူးဂဲလ္ ဝန္ထမ္းမ်ားအားလုံးသည္ သူတုိ႔အခ်ိန္၏ ငါးပုံတစ္ပုံ(၂ဝ%)ကုိ အယူအဆသစ္(အုိင္ ဒီယာသစ္)တစ္ခုအေပၚ စူးစမ္းရန္ အခ်ိန္ ေပးႏုိင္ခြင့္ရရွိျခင္းပင္။ ယင္းသေဘာတရား မွ ေကာင္းမြန္သည့္အရာမ်ား အမွန္ တကယ္ျဖစ္လာျခင္းမ်ားရွိခဲ့သည္။ ယင္းတုိ႔ အထဲတြင္ ဂူးဂဲလ္သတင္း(Google News)၊ ဂ်ီေမးလ္(G-mail)၊ Wi-Fi စနစ္ မ်ား စသည္တို႔ပါဝင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ကုမၸဏီတစ္ခုလုံးအေနႏွင့္ ယင္းအက်ဳိး ဆက္ေၾကာင့္ ပိုမုိတီထြင္မႈျဖစ္လာ၊ မလာ မွာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မသိရေပ။ ႀကီးမား သည့္တီထြင္မႈမ်ားဟုဆုိႏုိင္သည့္ You Tu- be, Google Earth စသည့္အမ်ားစုမွာ အျခားကုမၸဏီမ်ားကုိ သိမ္းပိုက္ဝယ္ယူျခင္း မွ ရရွိလာျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆုိသည္။
ေအာင္ျမင္ပါသည္ဆုိသည့္ကုမၸဏီ တြင္လည္း အေကာင္းမျမင္သည့္ဝန္ထမ္း ေဟာင္းမ်ား(Xooglers)လည္းရွိေနသည္။ ယခင္အမႈေဆာင္အရာရွိေဟာင္းတစ္ဦး က ကုမၸဏီ၏ဝန္ထမ္းေရးရာဌာနက တကယ့္ကုိ ပရမ္းပတာျဖစ္ေနသည္ဟုဆုိ သည္။ သူမကုိ အလုပ္ခန္႔စဥ္က သူမ ဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္ေနရာတြင္ အလုပ္လုပ္ ရမည္ကုိ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မသိရွိေၾကာင္း သူမကေျပာျပသည္။ အမ်ားပုိင္ကုမၸဏီမျဖစ္မီကဆုိလွ်င္ ဝန္ ထမ္းမ်ားကဗ်ဴ႐ုိကရက္မ်ားႏွင့္တူေၾကာင္း၊ အင္ဂ်င္နီယာမ်ားကသာ လုပ္ငန္းအတြက္ ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳမႈအမ်ားဆုံးရေၾကာင္း၊ အျခားသူမ်ားက ယင္းသုိ႔မရရွိေၾကာင္း ဆုိသည္။
ေကာလိပ္၊ တကၠသုိလ္မ်ားမွ ထြက္ ခါစ ထက္ျမက္သည့္လူငယ္မ်ားက ဂူးဂဲလ္ ကုိ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည္။ ဂူးဂဲလ္ပလက္ဇ္ က ၎တုိ႔၏တကၠသုိလ္ပရဝဏ္ႏွင့္တူေန ျခင္းေၾကာင့္ပင္။ ယင္းကြင္းထဲတြင္ ခ်စ္သူ ခ်င္း ခ်ိန္းေတြ႕သည့္႐ႈခင္းကုိ ေတြ႕ႏုိင္ သည္။ အဝတ္ေလွ်ာ္၊ မီးပူတုိက္ ဝန္ေဆာင္ မႈရွိသည္။ ရက္သတၱပတ္အားရက္တြင္ အျခားေနရာမ်ားသုိ႔ သြားစရာမလုိသည့္ ေနရာမ်ဳိးျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ အသက္ႀကီး ၿပီး မိသားစုရွိသည့္ဝန္ထမ္းမ်ားက ဂူးဂဲလ္ ပလက္ဇ္ကုိ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ျခင္းေလ်ာ့ပါး ေၾကာင္းဆုိသည္။ အေၾကာင္းမွာ မိခင္ငယ္ မ်ားပင္လွ်င္ ရက္သတၱပတ္ခုနစ္ရက္ အလုပ္လုပ္ေနရျခင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။
အနာဂတ္အလားအလာ
ယခုအခ်ိန္ထိေတာ့ ဂူးဂဲလ္ကပန္းပန္ လ်က္ပင္ရွိေနေသးသည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဝင္ေငြက ေဝါလ္စထရိ ေမွ်ာ္မွန္း ထားသည္ထက္ နိမ့္က်ခဲ့လွ်င္ သုိ႔တည္း မဟုတ္ တစ္စုံတစ္ရာေသာအျဖစ္ဆုိးက် ေရာက္ပါလွ်င္ ဘာျဖစ္လာမလဲ။ ယာဟူး ႏွင့္အျခားၿပိဳင္ဘက္မ်ားက သည္သုိ႔မ်ဳိး အက်ပ္အတည္းမ်ားကုိ ခံရဖူးၿပီ။ သိကၡာ က်ခဲ့ရသည္။ ဂူးဂဲလ္ကေတာ့ မႀကဳံရေသး ေပ။ ‘ကုမၸဏီေတြက ေနာက္ဆုံးတစ္ေန႔မွာ အက်ပ္အတည္းမ်ားႏွင့္ရင္ဆုိင္ၾကရတာ အမွန္ပါပဲ’ ဟု ဂူးဂဲလ္၏အမႈေဆာင္အရာ ရွိခ်ဳပ္ အဲရစ္စမစ္ထ္က ေျပာသည္။
ဂူးဂဲလ္က လက္ရွိလုပ္ငန္းေကာင္းေန ဆဲရွိေသာ္လည္း အျခားနယ္ပယ္မ်ားသုိ႔ တုိးခ်ဲ႕ရန္လုပ္ေနသည္။ ယင္းက အျခား အြန္လိုင္းေၾကာ္ျငာေဈးကြက္တြင္ အင္ အားႀကီးတစ္ခုျဖစ္သည့္ Double Click ကုိ ဝယ္ယူရန္ ႀကိဳးစားေနသည္။ ယခုအခါ ဂူးဂဲလ္က သမား႐ုိးက် ေရဒီယုိ၊ ႐ုပ္ျမင္သံ ၾကားခ်န္နယ္မ်ားႏွင့္သတင္းစာမ်ားအတြက္ ပြဲစားအလုပ္လုပ္ေပးေနသည္။ ေဝဖန္သူ တုိ႔က လုပ္ငန္းတစ္ခု တုိးခ်ဲ႕တုိင္း ဂူးဂဲလ္ အတြက္ အျမတ္ေငြက်ဆင္းေၾကာင္းဆုိ သည္။ ဝင္ေငြကုိ အျခားသူမ်ားႏွင့္ပုိမုိခြဲေဝ ယူရမည္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ပင္။ ပမာအားျဖင့္ ဝက္ဘ္ဆာဖာ(web surfer)တစ္ဦးက တတိယပုဂၢိဳလ္၏ဘေလာ့ဂ္(blog)အနီး တြင္ထားသည့္ ေၾကာ္ျငာစာသားတစ္ခုကုိ ‘ကလစ္’ (click)လုပ္ပါလွ်င္ ဂူးဂဲလ္က ဝင္ ေငြကုိ ဘေလာ့ဂ္ဂါ(Blogger)ႏွင့္ ခြဲေဝ ယူရမည္ျဖစ္သည္။ ဂူးဂဲလ္က သတင္းစာ မ်ားထဲ သုိ႔မဟုတ္ ေရဒီယုိထဲ ေၾကာ္ျငာ ထည့္လွ်င္ ေၾကာ္ျငာဝင္ေငြကုိ သတင္း စာတုိက္ သုိ႔မဟုတ္ ေရဒီယုိထုတ္လႊင့္ သည့္စခန္းႏွင့္ခြဲေဝယူရမွာျဖစ္သည္။
သုိ႔ေသာ္ ဂူးဂဲလ္က ထုိသုိ႔မျမင္ေပ။ ယင္း၏ကုန္က်စရိတ္မ်ားမွာ ပုံေသနီးပါး ျဖစ္သည္။ သည့္အတြက္ တုိးလာသမွ် ဝင္ ေငြသည္ အျမတ္ခ်ည္းျဖစ္သည္။ ယင္းသုိ႔ ျဖစ္ႏုိင္ရန္ တည္ေဆာက္ထားသည့္ ဂူးဂဲလ္ ၏ယႏၲရားမွာ လွ်ဳိ႕ဝွက္ခ်က္ပဲျဖစ္သည္။ ဂူးဂဲလ္က ကမၻာ့အႀကီးဆုံး ‘စူပါကြန္ပ်ဴတာ ႀကီး’ ကုိ တည္ေဆာက္ထားခဲ့သည္။ ယင္း တုိ႔ထဲတြင္ ဆာဗာအစုအေဝးမ်ားက ကမၻာ တစ္ဝန္းရွိ ဧရာမ ‘ေဒတာစင္တာမ်ား’ (data centres)တြင္ ျဖန္႔ၾကက္ထား သည္။ အေသးစိတ္မ်ားကုိမူ ဂူးဂဲလ္က အထူးလွ်ဳိ႕ဝွက္ထားသည္။ သုိ႔ေသာ္ ေနာက္ဆုံးအက်ဳိးရလဒ္မွာ ‘ကြန္ပ်ဴတာစြမ္း ရည္ တိမ္တုိက္တစ္ခု’ ဖန္တီးရရွိျခင္းပင္။ ယင္းစြမ္းရည္ေၾကာင့္ ‘ဝန္’ ကုိ အလို အေလ်ာက္ေဒတာစင္တာမ်ားအၾကား ျဖန္႔ေဝေရြ႕လ်ားႏုိင္စြမ္းရရွိေစသည္။ ပမာ အားျဖင့္ G-mail မ်ား အဆမတန္ဝင္လာ လွ်င္ လူက ၾကားဝင္လုပ္ရန္မလုိဘဲ စနစ္ က ခ်က္ခ်င္းအလုိအေလ်ာက္ ပ႐ုိဆက္ ဆာကုိ ပုိမုိအသုံးျပဳၿပီးေဆာင္ရြက္ေပးမည္ ျဖစ္သည္။
ယင္းအေျခခံ အေဆာက္အအုံမ်ဳိးက ဂူးဂဲလ္သည္ မည္သည့္ဝန္ေဆာင္မႈအသစ္ တစ္ရပ္ကုိမဆုိ ကုန္က်စရိတ္မရွိဘဲ သုိ႔ မဟုတ္ စြန္႔စားရမႈမ်ဳိးမရွိဘဲ လုပ္ေဆာင္ ႏုိင္သည့္သေဘာပင္။ က်႐ႈံးလွ်င္လည္း ကိစၥမရွိပါ။ ေအာင္ျမင္လွ်င္ေတာ့ ‘တိမ္ တုိက္’ က ေနရာရေအာင္ လုပ္ေပးမွာျဖစ္ သည္။ သည့္အတြက္ ဂူးဂဲလ္ကစိတ္ကူး ေပၚလာသည္ႏွင့္အမွ် ယင္း၏ရည္မွန္း ခ်က္ပန္းတုိင္ကုိ ထၿပီးလုပ္ႏုိင္သည္။ ျပန္ လည္သတ္မွတ္ႏုိင္သည္။ ဒါေၾကာင့္လည္း လက္ရွိအေနအထားအရ ဂူးဂဲလ္က ဘာမွ် စုိးရိမ္ပူပန္ေနစရာမရွိႏုိင္ေၾကာင္း ကြၽမ္းက်င္သူတုိ႔က ထင္ျမင္ယူဆလ်က္ရွိ ေၾကာင္းပါ။
No comments:
Post a Comment