Tuesday, November 27, 2007

ပညာေတာ္သင္အခ်ဳိ႕ရဲ႕အေတြ႕အႀကဳံမ်ား

ခင္ေမာင္ညိဳ(ေဘာဂေဗဒ)

အေနာက္ႏုိင္ငံ တကၠသုိလ္တစ္ခုက ပါရဂူဘြဲ႕ရၿပီး အခု အာရွေဒသ သုေတသန အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွာ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ ဆရာႀကီးတစ္ေယာက္နဲ႔ေတြ႕ၾကပါတယ္။

သူက ႏုိင္ငံျခားတကၠသုိလ္ေတြက ဘြဲ႕လုိခ်င္တဲ့ကိစၥေတြကုိ သိပ္ၿပီးဘဝင္က်ပုံ မရပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔ ႏုိင္ငံျခားတကၠသုိလ္ ကဘြဲ႕ လုိခ်င္ရတာလဲ၊ႏုိင္ငံျခားတကၠသုိလ္ ကဘြဲ႕ရလုိက္တာနဲ႔ပဲ အလုပ္ရမယ္လုိ႔အာ မမခံႏုိင္ဘူး။ တခ်ဳိ႕ႏုိင္ငံေတြဆုိ ေက်ာင္း ေတြေထာင္၊ ပညာေတြသင္ၿပီး ဘြဲ႕ေတြေပး ေနတာေတြဟာ စီးပြားျဖစ္လုပ္ေနတဲ့ သေဘာ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းသေဘာမ်ဳိးကုိ လုပ္ေနတာ၊ ဒီလုိေျပာျပန္ရင္လည္း ႀကိဳက္ ခ်င္မွ ႀကိဳက္ၾကမယ္ဆုိတဲ့အေၾကာင္းေျပာ ျပပါတယ္။

တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းသားေတြက ကုိယ့္ႏုိင္ငံ ကကုိယ့္စာေမးပြဲ၊ ကုိယ့္စနစ္နဲ႔မွာ အမွတ္ ေကာင္းေတြရခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏုိင္ငံျခား မွာ သြားတက္တဲ့အခါက်ေတာ့ အဲဒီဘာ သာရပ္နဲ႔မဟုတ္ဘဲ တျခားဘာသာရပ္ျဖစ္ ေနေတာ့ အေျခခံကအစ ျပန္စရတယ္။ ၿပီးေတာ့လည္း ႏုိင္ငံျခားမွာ ဘြဲ႕လြန္ယူလာ တဲ့ဘာသာနဲ႔အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းလုပ္ ခ်င္မွလုပ္ျပန္တာဆုိေတာ့ ယူထားတဲ့ပညာ ေတြ အလဟႆျဖစ္ရျပန္ေရာ။ အဲဒီလုိ လုပ္မယ့္အစား မူလယူထားတဲ့ဘာသာရပ္ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆက္လက္ေလ့လာဆည္း ပူးတာကမွ ေကာင္းဦးမယ္။

မိဘနဲ႔သိေနတဲ့ ဆရာေတြ၊ ဆရာမ ေတြ၊ ႏုိင္ငံျခားမွာ အထင္ကရျဖစ္ေနတဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြဆီကုိ သားသမီးေတြ အတြက္ ေထာက္ခံစာေတြေတာင္းတတ္ ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ မိဘကုိသိရွိရင္းႏွီး တာဟာ သားသမီးနဲ႔ရင္းႏွီးတာမဟုတ္ဘူး။ ဒါကုိ သားသမီးနဲ႔ရင္းႏွီးပါတယ္ဆုိၿပီး ေထာက္ခံေပးရင္ လိမ္ညာရာေရာက္လုိ႔ သက္ဆုိင္ရာပညာရွင္နဲ႔က်င့္ဝတ္ကုိေဖာက္ ဖ်က္ရာေရာက္တယ္။ သားသမီးရဲ႕ဆရာ၊ ဆရာမ မဟုတ္တဲ့အတြက္ အဲဒီသားသမီး ဘာသာရပ္ကိုလုိက္ႏုိင္၊ မလုိက္ႏုိင္၊ ႀကိဳး စားအားထုတ္မႈရွိတယ္၊ မရွိဘူး၊ ထူးခြၽန္ တယ္၊ မထူးခြၽန္ဘူးဆုိတာေတြကုိ မသိႏုိင္ ဘူး။ ေယဘုယ်ပဲသိႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ မသက္ဆုိင္တဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြဆီက ေထာက္ခံစာေတာင္း တာေတြဟာ အဲဒီဆရာ၊ ဆရာမေတြ လည္း ဒုကၡေရာက္၊ မေပးဘဲေနဖုိ႔ကလည္း ခက္၊ ေပးျပန္ရင္လည္း အခက္၊ ဘာေတြ ေထာက္ခံရမလဲဆုိတာလည္း မသိေလ ေတာ့ အေကာင္းဆုံးက သက္ဆုိင္ရာ ဆရာ၊ ဆရာမဆီက မွန္ကန္တဲ့ေထာက္ခံ စာ ရယူတာပဲျဖစ္ပါတယ္လုိ႔ မၾကာခဏ ေထာက္ခံစာေတာင္းခံရတဲ့ဆရာႀကီးတစ္ ေယာက္ေျပာျပတာကုိၾကားနာခဲ့ရပါတယ္။

အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ပညာ ေတာ္သင္ဆု(Scholarship) ရတဲ့သူေတြ နဲ႔လည္း ေတြ႕ခဲ့ရပါေသးတယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ အေတြ႕အႀကဳံေတြ၊ သုံးသပ္ခ်က္ေတြကုိ လည္း ေမးျမန္းၾကည့္ပါတယ္။

ဘာသာရပ္ေရြးခ်ယ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ပါရဂူဆရာႀကီးတစ္ေယာက္က ဘာသာ ရပ္တုိင္း အလုပ္ရႏုိင္တာေတာ့မဟုတ္ပါ ဘူး။ MBA လုိ ဘြဲ႕မ်ဳိးကေတာ့ အလုပ္ရ လြယ္တယ္လို႔ဆုိပါတယ္။

ပညာေတာ္သင္ဆုရထားတဲ့ေက်ာင္း သားတစ္ေယာက္ကေတာ့ ဘယ္ဘာသာ ရပ္မွာပညာသင္ဆုေလွ်ာက္မွာလဲဆုိတာကုိ အရင္ဆုံး စဥ္းစားဖုိ႔ေျပာပါတယ္။ ဘယ္ ဘာသာရပ္ျဖစ္ျဖစ္ ပညာသင္ဆုရရင္ၿပီး ေရာဆုိတာမ်ဳိး မလုပ္သင့္ပါဘူး။ ကုိယ္ ဘယ္ဘာသာရပ္မွာ ဝါသနာပါလဲဆုိတာ ကစၿပီးစဥ္းစားသင့္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့အဲဒီ ဘာသာရပ္နဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ႏုိင္ငံျခားမသြား ခင္ကတည္းက တတ္ႏုိင္သေလာက္ ေလ့ လာျပင္ဆင္စုေဆာင္းသြားရင္ နည္းနည္း ပုိၿပီး အဆင္ေျပႏုိင္ပါတယ္။

ေျပာမယ့္သာေျပာရတာပါ။ ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔ဆီမွာေတာ့ ဝါသနာပါတယ္၊ မပါ ဘူးဆုိတာက ေတာ္ေတာ္ေလးအေျပာရ ခက္ပါတယ္။ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ေတာင္ ဝါသနာပါ၊ မပါ ေသေသခ်ာခ်ာသိၾကရဲ႕ လားမသိဘူး။

ကိုယ္ဝါသနာပါတဲ့ဘာသာရပ္ကုိ စာ ေမးပြဲေအာင္ဖုိ႔၊ အမွတ္ေကာင္းဖုိ႔၊ ဘြဲ႕ရဖုိ႔ ရယ္ေလာက္ပဲမရည္ရြယ္ဘဲ တကယ္ သိခ်င္၊ တတ္ခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႔ေလ့လာဆည္းပူး ရင္ ပင္ပန္းတယ္မထင္ဘဲ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ေလ့လာႏုိင္တယ္။ ဝါသနာမပါတဲ့ဘာသာ ရပ္ကုိယူမယ္၊ သခၤ်ာဝါသနာမပါတဲ့သူက သခၤ်ာဘာသာရပ္ကုိေရြးမယ္၊ စာရင္းကုိင္ ဝါသနာမပါတဲ့သူက စာရင္းကုိင္ဘာသာ ရပ္ကုိေရြးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ဒုကၡေရာက္ဖုိ႔က ခပ္မ်ားမ်ား။

ျပည္ပမွာ ပညာသင္ၾကတဲ့အခါ ကုိယ့္အားကိုယ္ကုိး လုပ္ၾကရတာ။ အေဖ အားကုိး၊ အေမအားကုိးလုပ္လုိ႔ရတာ မ်ဳိး မဟုတ္ဘူး။ ေက်ာင္းသားအခ်င္းခ်င္း လည္း ကူညီႏုိင္ၾကတာမဟုတ္ဘူး။ သူက လည္း သူ႔အလုပ္သူၿပီးေအာင္ မနည္းလုပ္ ေနရတာမ်ဳိးေလ။ ဒါေၾကာင့္ သူမ်ားကုိ အကူအညီေတာင္းတဲ့အက်င့္မ်ဳိးနဲ႔ဆုိ မျဖစ္ ျပန္ဘူး။

ၿပီးေတာ့ လူမ်ဳိးရဲ႕အက်င့္စ႐ုိက္က လည္းရွိေသးတယ္။ တ႐ုတ္ေက်ာင္းသား ေတြဆုိ သူတုိ႔အခ်င္းခ်င္း အလြန္ေပါင္းၾက လြန္းလို႔ သူမ်ားေတာင္ မ်က္စိေနာက္ သတဲ့။ ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ ကိုယ့္ဘာသာကုိယ္ပဲ ေနတတ္ၾကတယ္။ မေနရင္လည္း အၿပိဳင္အဆုိင္သေဘာထား တတ္ၾကတာေတြ႕ရတယ္။

ေလ့လာပုံ ေလ့လာနည္း၊ ပညာသင္ ပုံ သင္နည္းေတြကလည္းကြာေသးတယ္။ ကုိယ့္ဆီမွာက ဆရာေျပာတာနားေထာင္၊ မွတ္စုေလးေတြ အလြတ္က်က္ ေျဖတာမ်ဳိး ကခပ္မ်ားမ်ားျဖစ္ေပမဲ့ သူတုိ႔ဆီမွာက ဒီလုိ မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ဆရာလုပ္တဲ့သူက သတ္ မွတ္ထားတဲ့အခ်ိန္အတြင္း သူသင္ရမယ့္ တာဝန္ကုိ အၿပီးသင္ေပးသြားတယ္။ သူ တစ္ခ်ိန္ေလာက္သင္တာက ကုိယ့္ဆီမွာ တစ္ပတ္ေလာက္သင္တာ၊တစ္လေလာက္ သင္တာမ်ဳိးေတြလည္း ျဖစ္ေနတတ္တာ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ကိုယ္ကေဝဖန္ ခ်က္၊ သုံးသပ္ခ်က္ေတြေပးဖုိ႔ကလည္းလုိ ေသးတယ္။ အတန္းထဲမွာပါဝင္ေဆြးေႏြး တာအတြက္သီးျခားအမွတ္ေပးတတ္တယ္။ ပါဝင္ေဆြးေႏြးတယ္ဆုိတာမွာလည္းအေရ အတြက္ထက္ အရည္အေသြးကုိပုိၿပီးဦးစား ေပးတယ္။ တစ္ခုေကာင္းေထာက္လုိက္၊ ေမးလုိက္၊ေျပာလိုက္တာေလးတစ္ခုအတြက္ လည္း အမွတ္အမ်ားႀကီးရသြားႏုိင္တယ္။

တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းသားေတြဆုိ ေျပာၾက လြန္းလုိ႔ မေျပာနဲ႔ေတာ့လုိ႔ေတာင္ တားယူ ရတယ္။ တားတဲ့ၾကားထဲက ေမးစရာရွိလုိ႔ ပါဆုိၿပီး ထပ္ေျပာတဲ့လူေတာင္ရွိေသး သတဲ့။

ႏႈတ္နည္းတဲ့သူေတြ၊ ဘာသာစကား အခက္အခဲရွိတဲ့သူေတြအတြက္ အင္တာ နက္မွာ ေဆြးေႏြးစရာ(Forum)ေလးတစ္ခု ဖြင့္ထားၿပီး စာေရးေျပာဆုိႏုိင္တဲ့အခြင့္ အလမ္းလည္းရွိေသးတယ္။ ဒီအတြက္ လည္း အမွတ္ရတယ္။

မဟာဘြဲ႕(ဘဲြ႕လြန္)သင္တန္းတခ်ဳိ႕က ေမးခြန္းေတြယူၾကည့္ေတာ့ အလြတ္က်က္ ေျဖရတာမ်ဳိးမဟုတ္၊ သေဘာတရားကိုနား လည္သေဘာေပါက္မွေျဖလုိ႔ရတဲ့ေမးခြန္း မ်ဳိးေတြျဖစ္ေနတာေတြ႕ရတယ္။ ကိုယ့္ဆီ မွာဆုိရင္ေတာ့ ဉာဏ္စမ္းေမးခြန္းလုိ႔ေျပာ ရမလားမသိဘူး။ မသင္ဘဲနဲ႔ေမးတယ္လုိ႔ ေျပာၾကမလားေတာင္ေတြးမိတယ္။ ဒီမွာ လည္း အဲဒီလုိမသင္ထားတာ ေမးရ ေကာင္းလားလုိ႔ Complaint လုပ္ၾက ေတာ့ ႏွစ္စကတည္းကေပးထားတဲ့စာကုိ ၾကည့္၊ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ရယ္၊ Work Book ေတြရယ္ တြဲၿပီးလုပ္ရမယ္ဆုိတာ အစက တည္းကပါၿပီးသားလုိ႔ေျပာလုိက္ေတာ့ကိစၥ ကျပတ္သြားေရာ။

အရင္က အေနာက္ႏုိင္ငံမွာ မဟာ ဘြဲ႕ရထားတဲ့သူေတြကအာရွကုိဘာလာၿပီး လုပ္ၾကပါလိမ့္လုိ႔ေတြးမိတယ္။ အခု ဒီက ေက်ာင္းသားေတြကိုင္တဲ့စာအုပ္ေတြကိုၾကည့္ ေတာ့ပုံျပင္လုိသာဓကေတြ၊ အေနာက္တုိင္း ကဥပမာေတြသာမကအေရွ႕တုိင္းကတကယ့္ ျဖစ္ရပ္ေတြကိုပါ ဥပမာေပးထားတဲ့ျပ႒ာန္း စာအုပ္ေတြျဖစ္ေနတာကုိေတြ႕ရတယ္။

ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ တကၠသုိလ္ဇာတ္ လမ္းဆုိ ခ်စ္သူႏွစ္ေယာက္ေတြ႕ၾက၊ ဆုံၾက၊ ကြဲၾကတဲ့ဇာတ္လမ္းေတြပဲေတြ႕ရတာမ်ား တယ္။ အခု ဒီေက်ာင္းဝင္းထဲမွာေတာ့ Laptop Computer ေလးေတြကုိင္ၿပီး စားေသာက္ဆုိင္မွာ၊ စာၾကည့္ခန္းေတြမွာ တစ္ေယာက္ခ်င္းျဖစ္ျဖစ္၊ အစုအေဝးလုိက္ ျဖစ္ျဖစ္ စာႀကိဳးစားေနၾကတာေတြ႕ရတယ္။ ဝတ္ထားတဲ့အဝတ္အစားေတြကေပါ့ေပါ့ ပါးပါးျဖစ္ေနေပမဲ့ စာေျခာက္ေနတဲ့ပုံစံ ေတြ၊ စာဂ်ပုိးပုံစံေတြကုိ ေတြ႕ေနရတယ္။ စာေမးပြဲနီးခ်ိန္မုိ႔လားမေျပာတတ္။ညဘက္ ညဥ့္နက္သန္းေခါင္ေက်ာ္တဲ့အထိ စာႀကိဳး စားေနၾကတာေတြ႕ေနရတယ္။ တစ္ညလုံး လူသံသူသံ မျပတ္လွဘူး။

စာေတြဖိစီးလြန္းလုိ႔ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ စကားေျပာတာေတာင္သတိ ထားေျပာၾကသတဲ့။ အားလုံးက ကိုယ့္ ေသာကနဲ႔ကုိယ္ ျဖစ္ေနၾကေတာ့ ထစ္ခနဲ ဆုိ သည္းခံႏုိင္ၾကတဲ့အေျခအေနမ်ဳိး မဟုတ္ဘူးေလ။ စာေတြ၊ ဘာသာရပ္ေတြ တစ္ေယာက္ခ်င္းေရာ အုပ္စုလုိက္ေရာ ႀကိဳးစားေနၾကတာေတြ႕ရတယ္။

ဒီမွာေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈခ်င္းမတူလုိ႔ ထင္တာပဲ။ ႏုိင္ငံအသီးသီးကေက်ာင္းသား ေတြ လာေရာက္စုေဝးၿပီး ေနထုိင္ၾကတာ ဆုိေတာ့ ေကာင္းတာက ယဥ္ေက်းမႈမ်ဳိးစုံ နဲ႔ထိေတြ႕ဆက္ဆံရတာျဖစ္ၿပီး မေကာင္း တာကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈခ်င္း ဝိေရာဓိျဖစ္ တာ၊ ပဋိပကၡျဖစ္တတ္တာေတြပါ။တကယ္ ေတာ့ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈကုိအထင္ေသးျခင္း၊ အထင္ႀကီးျခင္းျဖစ္ဖုိ႔မလုိသလုိ သူတစ္ပါး ရဲ႕ယဥ္ေက်းမႈကိုလည္း အထင္ႀကီးျခင္း၊ အထင္ေသးျခင္းျဖစ္ဖုိ႔မလုိပါဘူး။ မေကာင္း တာပယ္၊ ေကာင္းတာယူဖုိ႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။

No comments: