ေက်ာ္ဝင္း
(ယခင္အပတ္မွအဆက္)
ေဈးကြက္ကုိ မည္သည့္ထိန္းခ်ဳပ္ မႈမွမလုပ္ဘဲ သူ႔သေဘာသဘာဝ အတုိင္း လႊတ္ထားလုိက္လွ်င္ သုေတ သနကဲ့သုိ႔ေသာအရာမ်ားသုိ႔အနည္း ငယ္မွ်သာဦးတည္ႏုိင္ၿပီး သဘာဝပတ္ ဝန္းက်င္ယုိယြင္းမႈလုိအရာမ်ားဆီသုိ႔မူ ပုိ၍မ်ားစြာဦးတည္သြားႏုိင္ပါသည္။ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္တစ္ရာအတြင္းေပၚထြက္ ခဲ့သည့္လူထုေရးရာေပၚလစီႏွင့္စီးပြား ေရးသီအုိရီအမ်ားစုမွာ အဓိကေဈး ကြက္ပ်က္ကြက္မႈမ်ားကုိေဖာ္ထုတ္ခဲ့ ကာ၎တုိ႔ကုိျပင္ဆင္ရန္အတြက္အထိ ေရာက္ဆုံးႏွင့္ ကုန္က်စရိတ္ အသက္ သာဆုံးနည္းလမ္းမ်ားကုိရွာေဖြစိစစ္ျပ ခဲ့ၾကပါသည္။စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းအရ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား၊ အခြန္ေကာက္ခံျခင္း မ်ားႏွင့္အစုိးရအသုံးစရိတ္မ်ားစေသာ နည္းလမ္းမ်ားျဖစ္သည္။
အလားတူ ေခတ္သစ္ေဘာဂ ေဗဒပညာရပ္ကလည္း ေကာ္ပုိေရးရွင္း မ်ားအေနႏွင့္တစ္ေၾကာင္းဆြဲစိတ္ျဖင့္ အျမတ္ရေရးကုိသာ အျမင့္ဆုံးဦးတည္ ခ်က္ထားလွ်င္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ ရပ္လုံးအက်ဳိးစီးပြားအတြက္အေကာင္း ဆုံးျဖစ္ႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္သည္ကုိေဖာ္ ထုတ္ျပသခဲ့သည္။ စီးပြားေရးတစ္ခု လုံးထိထိေရာက္ေရာက္ေအာင္ျမင္ဖုိ႔ ဆုိလွ်င္ ေကာ္ပုိေရးရွင္းႀကီးမ်ားတြင္ မေသးငယ္လွေသာတာဝန္ရွိသည္ဟု ဆုိရပါလိမ့္မည္။ ၎တုိ႔၏ျပဳမူလုပ္ ေဆာင္ခ်က္မ်ားက ၎တုိ႔၏ဝန္ထမ္း မ်ားအေပၚ၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အေပၚ၊ ၎တုိ႔လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ရာ ကြန္ျမဴနတီမ်ားအေပၚသက္ေရာက္မႈ မ်ားရွိေနသည္ကုိ ထည့္သြင္းစဥ္းစား ၾကရမည္ျဖစ္ပါသည္။
ပုဂၢလိက(ေကာ္ပုိရိတ္)ကုန္က် စရိတ္ႏွင့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လုံးက တာဝန္ယူၾကရသည့္ကုန္က်စရိတ္တုိ႔၏ မတူေသာအက်ဳိးဆက္မ်ားကုိသဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ဆုိင္ရာကိစၥမ်ားတြင္ ေတြ႕ ႏုိင္ပါသည္။ ေလထုမညစ္ညမ္းေစ ေသာနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ အားထုတ္လုပ္ရန္ သုိ႔မဟုတ္ ေရနံ သန္႔စင္ရန္မွာ ေငြကုန္ေၾကးက် ပုိ၍ မ်ားပါလိမ့္မည္။ အလားတူပင္ ေရထု မညစ္ညမ္းေစသည့္နည္းမ်ားျဖင့္အညစ္ အေၾကးမ်ားစြန္႔ပစ္ရန္ သုိ႔မဟုတ္သတၱဳ တူးေဖာ္ရန္မွာ ကုန္က်စရိတ္ပုိမ်ားႏုိင္ ပါသည္။ဤကုန္က်စရိတ္မ်ားကုိသက္ ဆုိင္ရာေကာ္ပုိေရးရွင္းမ်ားက တာဝန္ မယူလွ်င္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လုံးက တာဝန္ယူ ေခါင္းခံရေတာ့သည္။
ေျပာရလွ်င္ထိေရာက္ေသာထိန္း ခ်ဳပ္ေရးဥပေဒမ်ားမရွိဘဲမည္သည့္ ေကာ္ပုိေရးရွင္းကမွ အဆုိပါကုန္က် စရိတ္မ်ားကုိတာဝန္ယူၾကသည္မဟုတ္ ပါ။ အစုိးရက ဥပေဒအရ မထိန္းခ်ဳပ္ သေရြ႕၊ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွ လာေသာ ဖိအားမ်ားႏွင့္မရင္ဆုိင္ရ သေရြ႕ ေကာ္ပုိေရးရွင္းအမ်ားစုမွာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးကုိ ထည့္သြင္းစဥ္းစားျခင္းပင္မရွိၾကပါ။ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကုိမထိခုိက္ေစ ေသာ ဆုိခဲ့ပါနည္းလမ္းမ်ားမွာသူတုိ႔ အတြက္ မက္လုံးမဟုတ္႐ုံမွ်မက ကုန္ က်စရိတ္မ်ားေစေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ သည္။ သူတုိ႔အတြက္ အမွန္တကယ္ရွိ ေနေသာမက္လုံးမွာကုန္က်စရိတ္သက္ သာေစျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဒီလုိႏွင့္ မိမိတို႔အပါအဝင္ ကုမၸဏီအစု ရွယ္ ယာရွင္မ်ားအျမတ္မ်ားမ်ားရေစေရး အတြက္ နည္းေပါင္းစုံအသုံးျပဳၿပီး ႀကိဳးပမ္းလာၾကေတာ့သည္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုလုိ ေရွ႕ တန္းေရာက္ေခတ္မီေသာႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ပိုမုိသိမ္ေမြ႕ၿပီး ပုိမုိထိေရာက္ေသာ နည္းလမ္းမ်ားကုိအသုံးျပဳလာၾကသည္။ အဓိကႏုိင္ငံေရးပါတီႀကီးမ်ား၏ လႈပ္ ရွားမႈမ်ားႏွင့္ေရြးေကာက္ပြဲမဲဆြယ္ပြဲ မ်ားတြင္ ရန္ပုံေငြေတြ ေဖာေဖာသီသီ ထည့္ၿပီး အဆုိပါႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားကုိ မိမိတုိ႔ခါးပိုက္ထဲသုိ႔ထည့္သည့္နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤနည္းက လမ္းတစ္ လမ္းေဖာက္လုပ္ရန္ကန္ထ႐ုိက္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ရာတြင္ ကုန္က်စရိတ္ထက္ပုိျပၿပီး ဝါးၾက၊ စားၾကသည့္နည္းလုိေပၚေပၚ ထင္ထင္ႀကီးမဟုတ္။ ႏုိင္ငံေရးသမား မ်ားကုိ အသုံးျပဳၿပီးေကာ္ပုိရိတ္အက်ဳိး စီးပြားဘက္ အေလးသာေစမည့္ေပၚ လစီမ်ားခ်မွတ္ေစျခင္းျဖစ္သည္။ ေပၚ လစီတစ္ရပ္မွာ ေကာ္ပုိရိတ္အက်ဳိးစီး ပြားဘက္အေလးသာသြားသည္ႏွင့္လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လုံးအက်ဳိးစီးပြား ႏွင့္ပုိ၍ပုိ၍ေဝးသြားရေတာ့သည္။
အေမရိကန္ျပည္ထာင္စုရွိ နာ မည္ႀကီးေကာ္ပုိေရးရွင္းႀကီးမ်ားျဖစ္ၾက ေသာ ဂ်ီအီး၊ မုိက္ခ႐ုိေဆာ့ဖ္ႏွင့္ဒစ္စ ေနအပါအဝင္ ကုမၸဏီေပါင္း ၅၁ခုက ၁၉၉၁ခုႏွစ္မွ ၂ဝဝ၁ခုႏွစ္အတြင္း ႏုိင္ငံ ေရးပါတီမ်ားႏွင့္လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စား လွယ္မ်ားအတြက္ ကူညီပံ့ပုိးေငြမွာ ေဒၚလာ၁၅ဝမီလ်ံရွိသည္ဟုသိရသည္။ ဤအတြက္ ၎တုိ႔ျပန္ရခဲ့သည္မွာ ေဒၚလာ၅ဒသမ၅ဘီလ်ံတန္ဖုိးရွိေသာ သုံးႏွစ္အတြင္း အခြန္လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ဟု ဆုိပါသည္။ အလားတူပင္အေမရိကန္ ေဆးဝါးကုမၸဏီႀကီးမ်ားကလည္း၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွ ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္အတြင္း အတည္ျပဳ ခ်မွတ္ခဲ့ေသာ ကြန္ဂရက္ ဥပေဒမူ ၾကမ္းေပါင္း ၁၄ဝဝတြင္ ၎တုိ႔ဩဇာ သက္ေရာက္မႈရွိေစရန္ ေဒၚလာ၇၅၉ သန္းမွ်သုံးစြဲခဲ့သည္ဟုသိရသည္။ ‘လႊတ္ေတာ္အတြင္းမဲဆြယ္ျခင္း’ (lob-bying)ႏွင့္ ‘လႊတ္ေတာ္တြင္းမဲဆြယ္ သူမ်ား’ (lobbyists)ေမြးျမဴရာတြင္ ေဆးဝါးကုမၸဏီမ်ားမွာ ထိပ္ဆုံးအဆင့္ တြင္ရွိသည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္းမဲဆြယ္ သူေပါင္း ၃ဝဝဝ အထိေမြးျမဴထားႏုိင္ သည္ဟုဆုိပါသည္။ ဤသုိ႔ေသာရင္း ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားေၾကာင့္ပင္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရကုိယ္တုိင္က ႏုိင္ငံ တကာကုန္သြယ္ေရးညိႇႏႈိင္းေဆြးေႏြး ပြဲမ်ားတြင္ ၎တုိ႔၏အက်ဳိးစီးပြားကုိ အထူးဦးစားေပးထည့္သြင္းထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အေမရိကန္စာရင္းစစ္ကုမၸဏီ ႀကီးငါးခုကလည္း ၁၉၈၉ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂ဝဝ၁ခုႏွစ္အတြင္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္ စားလွယ္မ်ားႏွင့္ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားတြင္ ေဒၚလာ၂၉သန္းမွ်ထည့္ဝင္ကူညီထား သည္ဟုသိရသည္။ဤသည္၏အက်ဳိး ဆက္မ်ားေၾကာင့္ အဆုိပါကုမၸဏီငါးခု မွာ တရားဝင္အကာအကြယ္မ်ားရေန ျခင္းျဖစ္သည္။ ၂ဝဝ၁ခုႏွစ္ အာသာ အန္ဒါဆင္စာရင္းစစ္ကုမၸဏီႀကီး၏ အ႐ႈပ္ေတာ္ပုံမ်ားေပၚထြက္မလာမီ အထိအဆုိပါအကာအကြယ္ႏွင့္အခြင့္ အေရးမ်ားရေနခဲ့သည္ဟုဆုိပါသည္။
အဆုိပါအခြင့္ထူးခံကုမၸဏီႀကီး မ်ားမွာ ကမၻာပတ္လႈပ္္ရွားေနေသာ ဂလိုဘယ္ေကာ္ပုိေရးရွင္းႀကီးမ်ားျဖစ္ ရာ ၎တုိ႔၏ေကာင္းက်ဳိးဆုိးက်ဳိးမ်ား မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ေဒသဆုိင္ရာ ကြန္ျမဴနတီမ်ားအေပၚတြင္လည္းသက္ ေရာက္မႈရွိေနပါသည္။ ဤအခ်က္ကုိ ေကာ္ပုိရိတ္ေလာက၏အေကာင္ႀကီး ဟုဆုိၾကေသာ ‘ေဝါမတ္’ လႈပ္ရွားရာ ႏုိင္ငံတုိင္းေလာက္တြင္ေတြ႕ႏုိင္ပါသည္။ ေဝါမတ္မွာသက္ဆုိင္ရာေဒသခံကုမၸဏီ မ်ားကုိ အားနည္းခြၽတ္ၿခဳံက်သြားေစ ရန္ တမင္ရည္ရြယ္သည္ေတာ့မဟုတ္ ပါ။ ၎၏ရည္ရြယ္ခ်က္မွာေဈးႏႈန္းခ်ဳိ သာစြာျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားျဖန္႔ျဖဴး ေရာင္းခ်ေပးဖုိ႔သာျဖစ္ပါသည္။ ဤသုိ႔ ေဈးႏႈန္းခ်ဳိသာစြာေရာင္းခ်ႏုိင္ျခင္းသည္ ပင္ ေဝါမတ္စတုိးဆုိင္မ်ား၏ေအာင္ ျမင္မႈျဖစ္ပါသည္။
သုိ႔ႏွင့္တုိင္ ေဝါမတ္စတုိးဆုိင္မ်ား ေရာက္ရွိသည့္ႏုိင္ငံတုိင္းတြင္ေဒသခံ ဘိဇနက္လုပ္ငန္းေလးမ်ားမွာ ေဝါမတ္ ကုိမယွဥ္ႏုိင္ဘဲလန္က်ကုန္ၾကသည္က မ်ားသည္။ အဆုိပါ ဘိဇနက္လုပ္ငန္း ေလးမ်ားမွာ သက္ဆုိင္ရာကြန္ျမဴနတီ မ်ား၏ေက်ာ႐ုိးမ်ားျဖစ္ရာ ေဝါမတ္၏ နင္းေခ်မႈေၾကာင့္ ေက်ာ႐ုိးက်ဳိးပဲ့သြား သည့္ကြန္ျမဴနတီေတြေပၚထြက္လာရ ေတာ့သည္။ ဤသုိ႔ေသာကြန္ျမဴနတီ အားနည္းမႈမ်ားက ေရရွည္တြင္တစ္ ႏုိင္ငံလုံး၏စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ ကုိပါသိသိသာသာထိခုိက္ေစပါသည္။ ဤသည္ပင္ ေဝါမတ္ေရာက္ရွိရာဖြံ႕ၿဖိဳး ဆဲႏုိင္ငံတုိင္းႀကဳံေတြ႕ေနရသည့္ျပႆနာ ျဖစ္ပါသည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
No comments:
Post a Comment