Tuesday, November 27, 2007

ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံစုံေကာ္ပုိေရးရွင္းမ်ား(၂)

ေက်ာ္ဝင္း

ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ျပစ္တင္ ေျပာဆုိေနၾကသည့္တုိင္ မွ်တမႈမရွိလွ ေသာ စြပ္စြဲခ်က္တစ္ခုအေၾကာင္း ေျပာလိုပါသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ား တြင္ ေတြ႕ရေလ့ရွိေသာ႐ုပ္ဝတၴဳပစၥည္း အစြဲအလမ္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ ေကာ္ပုိေရးရွင္းမ်ားကုိသာ မၾကာခဏ ဆုိသလုိ အျပစ္ဖုိ႔ေလ့ရွိသည္ကုိေတြ႕ရ သည္။ အမွန္စင္စစ္ ေကာ္ပုိေရးရွင္း မ်ား၏တာဝန္မွာ စားသုံးသူမ်ား၏ လုိအင္ဆႏၵကိုတုံ႔ျပန္ေပးဖုိ႔ျဖစ္ရာ ဤ သုိ႔ တစ္ဖက္သတ္အျပစ္မတင္သင့္ဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ တစ္ ေနရာမွတစ္ေနရာသုိ႔သြားရန္ရွိသည္ ဆုိပါစုိ႔။ မည္သည့္ကား၊ မည္သည့္ ဆုိင္ကယ္ကုိအသုံးျပဳလွ်င္ ပုိမုိလြယ္ ကူအဆင္ေျပႏုိင္သည္ကို စားသုံးသူက ဆုံးျဖတ္ပါလိမ့္မည္။ ဤဆုံးျဖတ္ခ်က္ ကိုမူတည္၍ ကားကုမၸဏီေတြကထုတ္ လုပ္ေပးၾကရျခင္းျဖစ္သည္။ အကယ္ ၍ ကားေတြ၊ ဆုိင္ကယ္ေတြမွာလုိအပ္ သည္ထက္ ပုိႀကီးၿပီး ပုိသားနားေန သည္ဆုိလွ်င္လည္း စားသုံးသူမ်ား ကုိယ္တုိင္က ပုိႀကီးၿပီး ပုိသားနားေသာ ကားေတြ၊ ဆုိင္ကယ္ေတြကုိႏွစ္သက္ သေဘာက်ေသာေၾကာင့္သာျဖစ္ပါ လိမ့္မည္။

တစ္ခုေတာ့ရွိသည္။ ကုမၸဏီမ်ား အေနႏွင့္ မိမိတုိ႔အျမတ္အစြန္းရေစရန္ ဆုိခဲ့ပါစားသုံးသူေတြ၏စိတ္ကူးဆႏၵကုိ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ ပုံေဖာ္ေပးၾကသည္ မ်ားကားရွိႏုိင္ပါသည္။ ဝန္ခံရလွ်င္႐ုပ္ ဝတၴဳပစၥည္းမ်ားအေပၚ အလြန္အကြၽံ စြဲလမ္းမႈအခ်ဳိ႕မွာ ကုမၸဏီမ်ား၏ ပေယာဂႏွင့္မကင္းဟုဆုိရပါလိမ့္မည္။ အကယ္၍ ေၾကာ္ျငာလုပ္ငန္းအေန ႏွင့္စားသုံးသူ၏လုိအင္ဆႏၵကုိႏႈိးဆြႏုိင္ စြမ္းမရွိလွ်င္ မည္သည့္ကုမၸဏီကမွ ႏွစ္စဥ္ေၾကာ္ျငာလုပ္ငန္းအတြက္ ေဒၚ လာဘီလ်ံႏွင့္ခ်ီၿပီး သုံးစြဲၾကမည္မဟုတ္ ပါ။ စားေသာက္ကုန္လုပ္ငန္းကုမၸဏီ မ်ားအေနႏွင့္ သူတုိ႔ေဖာက္သည္ ကေလးေတြကုိ သၾကားဓာတ္ကဲေသာ စားစရာမ်ား ပုိစားခ်င္လာေအာင္ ေၾကာ္ျငာႏွင့္ဆြဲေဆာင္ၾကပါလိမ့္မည္။ လြန္ကဲေသာအခ်ဳိဓာတ္က ကေလး မ်ား၏သြားမ်ားကုိပ်က္စီးေစသည္ကုိ သူတုိ႔ဂ႐ုစုိက္ၾကမည္မဟုတ္။ အလား တူ ေမာ္ေတာ္ကားကုမၸဏီမ်ားအေန ႏွင့္လည္း အစုိးရသယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ဖယ္ရွားႏုိင္ေစရန္ နည္းမ်ဳိးစုံသုံး၍ႀကိဳးစားေလ့ရွိပါသည္။ ကုိယ္ပုိင္ကားေတြ မ်ားလာသည့္ အတြက္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိခုိက္ ႏုိင္သည္ကုိ သူတုိ႔စဥ္းစားၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္။ တစ္ခါက ေလာ့စ္အိန္ဂ်လိစ္ တြင္ ကမၻာ့အႀကီးဆုံးၿမိဳ႕ျပရထားပုိ႔ ေဆာင္ေရးစနစ္ရွိခဲ့ဖူးသည္။ (ရထား လမ္းအရွည္သည္ပင္ မုိင္ ၁၁ဝဝရွိ သည္။) ဂ်င္နရယ္ေမာ္တာဦးေဆာင္ ေသာ ကုမၸဏီအုပ္စုတစ္ခုကသပိတ္ ေမွာက္အေရးဆုိၿပီး ဤစနစ္ကိုဖယ္ ရွားကာ ဂ်ီအမ္ဘတ္စ္ကားေတြႏွင့္ အစားထုိးခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ဤသုိ႔ေသာ မလုိလားအပ္သည့္ ေကာ္ပုိရိတ္အျပဳအမူမ်ား၏ေနာက္ခံ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကုိစိစစ္ၾကည့္လုိက္ လွ်င္ အေျခခံအက်ဆုံးအေၾကာင္းရင္း မွာ ၎တုိ႔၏ရည္ရြယ္ခ်က္ကုိယ္တုိင္ ပင္ျဖစ္ေနသည္ကုိေတြ႕ရသည္။ ေကာ္ ပုိေရးရွင္းမ်ားမွာ အမ်ားအက်ဳိးေဆာင္ ရန္ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ပရဟိတအဖြဲ႕ မ်ားမဟုတ္။ အျမတ္ႏွင့္ေငြေၾကးကုိ ရွာေဖြရန္ရည္ရြယ္ေသာဘိဇနက္အဖြဲ႕ အစည္းမ်ားသာျဖစ္ပါသည္။ ဤရည္ ရြယ္ခ်က္အတြင္းမွာပင္ ၎တုိ႔၏အား ေကာင္းခ်က္ေရာ၊ အားနည္းခ်က္ပါရွိ ေနသည္ဟုဆုိရပါလိမ့္မည္။ ေျပာရ လွ်င္ ေငြေၾကးမွာအလြန္ႀကီးမားေသာ မက္လုံးျဖစ္ပါသည္။ ေငြေၾကးရရွိလုိ သည့္ဆႏၵ၏တြန္းအားေၾကာင့္ပင္ လူ အမ်ားအတြက္အက်ဳိးမ်ားစြာျဖစ္ထြန္း လာႏုိင္သလုိ အဆုိးေတြလည္းျဖစ္ ေကာင္းျဖစ္လာႏုိင္ပါသည္။

အစစအရာရာ အေျခအေနသာ ေကာင္းလွ်င္ ႏုိင္ငံတကာေကာ္ပုိေရး ရွင္းမ်ားအေနႏွင့္အလြန္မ်ားျပားေသာ အရင္းအျမစ္မ်ားကုိ အထိေရာက္ဆုံး အသုံးျပဳႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ ေရွ႕တန္း အေရာက္ဆုံး တကၠႏုိလုိဂ်ီေတြကို လည္း ျဖန္႔ေဝေပးႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ အသင့္ရွိၿပီးေဈးကြက္မ်ားကုိလည္း အဆတုိးႀကီးထြားလာေစႏုိင္ပါသည္။ ဤသည္မွာ အျမတ္မက္လုံး၏တြန္း အားကေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏုိင္ေသာ ေကာင္းက်ဳိးမ်ားျဖစ္ပါသည္။ တစ္ၿပိဳင္ နက္တည္းမွာပင္ ဤမက္လုံးကပင္ ဆုိးက်ဳိးမ်ားစြာကုိလည္းေဆာင္ၾကဥ္း ေပးႏုိင္သည္။ သုိ႔အတြက္ ေကာင္း က်ဳိးကုိမ်ားေစ၍ ဆုိးက်ဳိးကုိနည္းေစ ရန္ ေကာ္ပုိရိတ္မက္လုံးကုိျပန္လည္ ပုံသြင္းဖုိ႔လုိပါလိမ့္မည္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အေနႏွင့္ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းကုိ အလုပ္ျဖစ္ေစလုိလွ်င္ ဤကိစၥကုိမလြဲ မေသြေဆာင္ရြက္ၾကရပါလိမ့္မည္။

ဤေနရာတြင္ စကားအလ်ဥ္း သင့္လာ၍ ထင္ရွားေသာ ၁၈ရာစု ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ အဒမ္စမစ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ လူေတာ္ေတာ္မ်ား မ်ား၏မွားမွားယြင္းယြင္းနားလည္ခ်က္ ကုိေဖာ္ျပလုိပါသည္။ စမစ္က ‘လူ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ မိမိကိုယ္က်ဳိး စီးပြားအတြက္လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားက ပုိမုိက်ယ္ျပန္႔ေသာလူ႔အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုလုံး၏အက်ဳိးစီးပြားကုိပါ တုိးပြား ေစရာေရာက္သည္’ ဟုဆုိခဲ့သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ မိမိကိုယ္က်ဳိးစီးပြား အတြက္ ၿပိဳင္ဘက္မ်ားကိုေက်ာ္တက္ ႏုိင္ရန္ ထုတ္လုပ္ေရးစရိတ္မ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်သည္။ (ဤအတြက္ စားသုံး သူေတြအတြက္ အက်ဳိးရွိသည္။) စား သုံးသူမ်ား လုိအပ္ခ်က္ကုိ အတတ္ ႏုိင္ဆုံးျဖည့္စြမ္းထုတ္လုပ္ေပးသည္။ (ဤအတြက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ လုံး အက်ဳိးမ်ားေစသည္။) ဤနည္း ျဖင့္ ကုိယ္က်ဳိးစီးပြားကုိ လူအမ်ား အက်ဳိးစီးပြားသုိ႔ ဦးတည္ပြားမ်ားေစ သည္စသျဖင့္ ရွင္းျပခဲ့သည္။ ဤဖြင့္ ဆုိရွင္းျပခ်က္ကုိ မွွားယြင္းစြာနားလည္ ၾကေသာ စမစ္၏ေနာက္လုိက္မ်ားက ‘စီးပြားေရးတြင္ က်င့္ဝတ္မလုိ’ ဟု ေကာက္ခ်က္ဆြဲလာၾကေတာ့သည္။ အမွန္စင္စစ္ စမစ္ကုိယ္တုိင္မွာ က်င့္ ဝတ္က႑ကုိ အထူးအေလးထားခဲ့ သည္သာျဖစ္ပါသည္။ ဤအခ်က္ကုိ သူ၏နာမည္ေက်ာ္ ‘ႏုိင္ငံမ်ား၏၏ဓန’ (Wealth of Nations) မတုိင္မီ ေရး သားျပဳစုခဲ့ေသာ က်မ္းတစ္ေစာင္က ထင္ထင္ရွားရွားေဖာ္ျပလ်က္ရွိသည္။ က်မ္းအမည္မွာ ‘က်င့္ဝတ္ခံစားမႈဆုိင္ ရာ သီအုိရီ’ (The Theory Moral Sentiments)ျဖစ္ပါသည္။

ေျပာရလွ်င္ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္း အေနႏွင့္ ဘယ္ဟာအမွန္၊ ဘယ္ဟာ အမွားဆုိသည္ကုိ အေလးထားစဥ္းစား မေနၾကသည္ကမ်ားပါသည္။ သူတုိ႔ အတြက္ အေရးႀကီးသည္မွာ သူတုိ႔၏ ကုိယ္က်ဳိးစီးပြားသာျဖစ္သည္။ ဤ ကုိယ္က်ဳိးစီးပြားအတြက္ လုပ္ၾကကုိင္ ၾကရာမွ ေယဘုယ်အမ်ားအက်ဳိးစီး ပြားကုိ ျမႇင့္တင္ေပးရာေရာက္သြားျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ ဤသုိ႔ကုိယ္က်ဳိးစီးပြားမွ အမ်ားအက်ဳိးသုိ႔ဦးတည္လွည့္ေျပာင္း ႏုိင္ျခင္းသည္ပင္ ေဈးကြက္၏ပဥၥလက္ ဟုဆုိရပါလိမ့္မည္။ ဤသည္ပင္ စမစ္ ၏ေဈးကြက္စီးပြားေရးယုတိၱျဖစ္ပါ သည္။ ဤယုတိၱကုိ စမစ္ေနာက္လုိက္ ေဘာဂေဗဒသမားမ်ားကဘာသာျပန္ လုိက္ရာ’ေကာ္ပုိေရးရွင္းမ်ား၏အဓိက တာဝန္မွာ ၎၏အစုရွင္မ်ားအက်ဳိး စီးပြားကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးရန္သာျဖစ္ သည္’ ဟူ၍ျဖစ္လာသည္။ သုိ႔ႏွင့္အမွ် စေတာ့ေဈးကြက္တြင္ ရွယ္ယာတန္ဖုိး ေျမာက္ေနေစရန္၊ အျမတ္မ်ားမ်ားရ ေစရန္သာ နည္းမ်ဳိးစုံသုံး၍ ႀကိဳးစား လာၾကေတာ့သည္။ ဤသုိ႔အစုရွင္မ်ား ၏အက်ဳိးစီးပြားကုိအတတ္ႏုိင္ဆုံးျဖည့္ ဆည္းေပးေရးသည္သာ စမစ္ဝါဒီ ေဘာဂေဗဒသမားအမ်ားစု၏က်င့္ဝတ္ ေဗဒျဖစ္လာရေတာ့သည္။

တကယ့္လက္ေတြ႕တြင္ စမစ္ မွန္းဆခဲ့သည္တုိ႔မွာမွန္သင့္သေလာက္ သာမွန္ခဲ့သည္ဟုဆုိရပါလိမ့္မည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ရာအတြင္း လူေနမႈအဆင့္အတန္းမ်ားတစ္ဟုန္ထုိး တုိးတက္လာခဲ့သည္မွာ စမစ္၏အျမင္ မ်ားမွန္ကန္ေၾကာင္းျပသခဲ့သည့္သာဓက မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ႏွင့္တုိင္ လြတ္ လပ္ေသာေဈးကြက္စနစ္တြင္ ပုဂၢလိက အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအက်ဳိး စီးပြားတုိ႔ အခါခပ္သိမ္း တစ္ထပ္တည္း မက်ႏုိင္သည္ကုိ စမစ္ကုိယ္တုိင္ကနား လည္သေဘာေပါက္ခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ (ဤအခ်က္ကုိ နားမလည္ၾကသည္မွာ စမစ္၏ေနာက္လုိက္အခ်ဳိ႕သာျဖစ္ပါ သည္။) ဤသုိ႔ ကုိယ္က်ဳိးႏွင့္အမ်ား အက်ဳိးအဟပ္မညီျဖစ္လာသည္ႏွင့္ ကိုယ္က်ဳိးစီးပြားေနာက္လုိက္ေသာစီး ပြားေရးလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားမွာ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းတစ္ရပ္လုံး အက်ဳိးစီးပြားသုိ႔ ဦးတည္သြားႏုိင္ေတာ့မည္မဟုတ္ပါ။ ဤသုိ႔ေသာအျဖစ္မ်ဳိးကုိေႏွာင္းေခတ္ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္မ်ားက ‘ေဈး ကြက္ပ်က္ကြက္မႈ’ (market failure) ဟု အမည္ေပးထားပါသည္။ ဤသုိ႔ ေသာေဈးကြက္ပ်က္ကြက္မႈမ်ဳိးႏွင့္ရင္ ဆုိင္လာရလွ်င္ ေဈးကြက္တစ္ခုတည္း ျဖင့္ အစစအရာရာေျဖရွင္းေပးႏုိင္လိမ့္ မည္ဟုမေမွ်ာ္မွန္းႏုိင္ေတာ့ပါေခ်။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္

No comments: