Saturday, December 8, 2007

ထိုင္းႏိုင္ငံစီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား

ေဒါက္တာဝါဝါေမာင္(YECO)

၁၉၈၉ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ကမၻာတစ္ဝန္းတြင္သာမက အေရွ႕ေတာင္ အာရွေဒသတြင္ပါေျပာင္းလဲမႈမ်ားေပၚေပါက္ လာခဲ့သည္။ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုႀကီး ၿပိဳ ကြဲသည္ႏွင့္အညီစစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလလည္း ၿပီးဆံုးခဲ့ရာ အေရွ႕ေတာင္အာရွ မဟာဗ်ဴဟာ အသြင္သဏၭာန္မွာလည္းသိသာစြာေျပာင္းလဲ ခဲ့ပါသည္။ ကမၻာ့ေဒသမ်ားအတြင္းတည္ၿငိမ္ မႈရရွိလာခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး၊ စစ္ေရးတို႔ အား အေလးထားေဆာင္ရြက္ၾကရာမွ စီးပြား ေရးဘက္သို႔ အာ႐ုံစိုက္လာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံမ်ား အၾကား စီးပြားေရးအင္အား(Economic Power)ေတာင့္တင္းရရိွေရးကို ဦးစားေပး လာခဲ့ၾကသည္။ ၎ႏိုင္ငံ၏အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာႏွင့္ စီးပြား ေရးဆိုင္ရာ အမ်ဳိးသားေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ား ေျပာင္းလဲခ်မွတ္လာခဲ့ၾကပါသည္။

၁၉၉ဝျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း၌ အိမ္နီး ခ်င္းႏွင့္ ေဒသတြင္းႏုိင္ငံမ်ားတြင္ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းသည့္အေနအထားရွိလာၿပီျဖစ္သျဖင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ဆယ္စုႏွစ္ တစ္ခုစာခန္႔ စီးပြားေရးအဟုန္ျမင့္မားတိုးတက္ခဲ့ေသာ္လည္း ၁၉၉၇ခုႏွစ္ အာရွေငြေၾကးအက်ပ္အတည္း (Financial Crisis)တြင္ ျပန္လည္ရွင္သန္မႈ ရိွေစရန္အေတာ္ႀကိဳးစားခဲ့ရေပသည္။ ထိုင္း ႏိုင္ငံ၏စက္မႈကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ သစ္၊ဝါး၊ေက်ာက္မ်က္ရတနာ ႏွင့္ သတၱဳမ်ား စသည့္သဘာဝအရင္းအျမစ္ မ်ား ရွားပါးလာၿပီျဖစ္ရာ ႏုိင္ငံအက်ဳိးစီးပြား အတြက္ နည္းလမ္းသစ္မ်ား ရွာႀကံလာခဲ့ ပါသည္။

ေဒသတြင္းရွိ တိုင္းျပည္မ်ားတြင္ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ေဈးကြက္အခြင့္အလမ္းမ်ား မ်ား စြာရွိေနရာ ထိုင္းႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ၎၏စီးပြား ေရးလုပ္ကိုင္မႈအခြင့္အလမ္းမ်ားကို အဆိုပါ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ျဖန္႔ၾကက္သြားရန္ ရည္ရြယ္ေပ သည္။ သို႔အတြက္ ထိုင္းႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အင္ ဒုိခ်ဳိင္းနားေဒသမ်ားတြင္စီးပြားေရးအရ ကုန္ သြယ္မႈႏွင့္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္မႈမွတစ္ဆင့္ အေရွ႕ ေတာင္အာရွေဈးကြက္တြင္ ထိုးေဖာက္ႏုိင္ရန္ အတြက္ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံေရး မ်ား ပိုမိုတိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ေဆာင္ ရြက္ခဲ့ပါသည္။ ထိုသို႔ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ဖြ႕ံၿဖိဳးမႈေနာက္က်က်န္ခဲ့ေသာ အေရွ႕ေတာင္ အာရွေဒသကို ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ထုတ္ကုန္ တင္ပို႔ ေရာင္းခ်ရာေဈးကြက္အျဖစ္ေျပာင္းလဲရန္ႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ႏိုင္ငံမ်ားမွ သဘာဝသယံဇာတ ကုန္ၾကမ္းမ်ားကို ေဈးေပါေပါျဖင့္ ရယူ ေဆာင္ရြက္သြားရန္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုင္းႏုိင္ငံ၏အမ်ဳိးသားစီးပြားေရးမဟာဗ်ဴ ဟာ ေျပာင္းလဲမႈတစ္ရပ္အျဖစ္ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားမွ သယံဇာတကုန္ၾကမ္းမ်ားကို ေဈး ေပါေပါရရွိရန္ႏွင့္ ၎တို႔၏ထြက္ကုန္ပစၥည္း မ်ားကို တင္ပို႔ရာေဈးကြက္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ရန္အတြက္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီး စြာ ဆက္ဆံလာခဲ့သည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရိွ ႏိုင္ပါသည္။

ထုိင္းႏိုင္ငံသည္ စီးပြားေရးျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အမွန္တကယ္တြင္၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္ ပတ္ဝန္းက်င္ကတည္းက စတင္ခဲ့ ပါသည္။ ပထမႏွင့္ ဒုတိယစီးပြားေရး စီမံ ကိန္းမ်ားကို ၁၉၆၁-၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ခ်မွတ္ခဲ့ ၿပီး သြင္းကုန္အစားထိုးျခင္း မဟာဗ်ဴဟာ (Import Substitution Strategy) ကို က်င့္သံုးခဲ့သည္။ ထိုစီမံကိန္းအတြင္း ထိုင္း ႏိုင္ငံ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈက႑ (Manufactur-ing sector)တြင္ ၁၁ရာခုိင္ႏႈန္းအထိ တိုး တက္မႈရွိလာခဲ့ၿပီး မူလအဆင့္ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ၆ဝရာခုိင္ႏႈန္း မွ ၄ဝရာခုိင္ ႏႈန္းသို႔က်ဆင္းကာ ဆင့္တိုးထုတ္လုပ္သည့္ လုပ္ငန္း(Value Added Industries) မ်ား ပိုမိုတိုးတက္လာခဲ့သည္။

တတိယစီမံကိန္းအျဖစ္(၁၉၇၂-၇၆) ခုႏွစ္တြင္ သြင္းကုန္အစားထိုးမဟာဗ်ဴဟာမွ ပုိ႔ကုန္တိုးျမႇင့္ျခင္း(Export Promotion Strategy)သို႔ တက္ႂကြစြာေဆာင္ရြက္ခဲ့ သည္။ ၁၉၇ဝ ျပည့္ႏွစ္မ်ား၌ ထုတ္လုပ္မႈ က႑တြင္ ႏွစ္စဥ္ ၁ဝရာခုိင္ႏႈန္းထိ တုိးတက္ လာခဲ့ပါသည္။အဝတ္အစား၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း တို႔႔သည္လည္း စာေရးပစၥည္း၊ ပုိ႔ေဆာင္ေရး ႏွင့္ ခ်ည္ထည္လုပ္ငန္းမ်ားကဲ့သို႔ အေရးပါ ေသာ ပု႔ိကုန္မ်ားျဖစ္လာသည္ကို ေတြ႕ရွိရ သည္။ ၁၉၈ဝျပည့္ႏွစ္မ်ား၌တိုးတက္မႈအရွိန္ ျမင့္မားလာခဲ့ၿပီး၁၉၈၅ခုႏွစ္ႏွင့္၁၉၉၄ ခုႏွစ္ မ်ားအၾကားတြင္ တစ္ဦးက်အမွန္(GDP) တိုး ႏႈန္းမွာ ၈ရာခုိင္ႏႈန္း ရွိလာခဲ့သည္။ ထိုင္းႏုိင္ငံ ၏ပုိ႔ကုန္ပုံသဏၭာန္(Export Structure)မွာ ၎၏ထုတ္လုပ္မႈပုံသဏၭာန္(Production Pattern) ေျပာင္းလဲသကဲ့သို႔ လုိက္ပါေျပာင္း လဲခဲ့ပါသည္။ ထုတ္ကုန္မ်ား ခဲြျခားလုပ္ကိုင္ ျခင္း(Diversification of manufactures) ကိုလည္း ဆက္တိုက္လုပ္ကုိင္ခဲ့သည္။ ဤကဲ့ သို႔ေသာ ထုိင္းႏိုင္ငံ၏ေအာင္ျမင္မႈမ်ားမွာ ထိုင္းအစိုးရဌာနမ်ားႏွင့္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ စက္မႈႏွင့္ကုန္သြယ္မႈ မူဝါဒမ်ား ခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာ၌တက္ႂကြစြာပါဝင္ ႏုိင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ ဥပမာအား ျဖင့္ ထိုင္းရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအဖြဲ႕(Board of Investment-BOI)၊ စက္မႈဝန္ႀကီးဌာန (Ministry of Industry)၊ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီး ဌာန(Ministry of Finance)၊ကူးသန္းေရာင္း ဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန(Ministry of Com-mence)ႏွင့္ဘ႑ာေရး မူဝါဒ႐ုံး(Fiscal Policy Office- FPO)၊ထိုင္းဗဟိုဘဏ္(Bank of Thailand-BOT)ႏွင့္ အေကာက္ခြန္ဌာန မ်ား(Department of Custom) ပို႔ကုန္ျမႇင့္ တင္ေရးအဖြဲ႔(Export Promoting Commit-tee)တို႔ ပူးေပါင္းပါဝင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

ထိုမူဝါဒမ်ားမွာ ျပည္တြင္းပါဝင္မႈစည္း မ်ဥ္း(Domestic content regulation)၊ ပို႔ ကုန္တိုးျမႇင့္မႈ(Export Promotion)၊ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ(Foreign Investment)၊ ေရြး ခ်ယ္ကာကြယ္မႈ(Selective protection)၊ ေငြေၾကးတန္ဖုိးပိုမိုေနျခင္း(Currency over valuation )၊သြင္းကုန္တားဆီးမႈႏွင့္ကန္႔သတ္ ခ်က္မ်ား(Import Bans and restriction) ႏွင့္ ပို႔ကုန္ျမႇင့္တင္ေရးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းကာ ထိုင္း ႏိုင္ငံ(Export Culture)အထူးစူးစိုက္ေဆာင္ ရြက္ျခင္း စသည့္က႑မ်ားတို႔ပါဝင္သည္။

၁၉၉ဝျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္းႏွစ္မ်ားတြင္ ထိုင္း ႏိုင္ငံသည္ ငါးႏိုင္ငံေျမာက္အာရွက်ားစာရင္း (Fifth East Asian Tiger)ဝင္လာခဲ့ၿပီး ေတာင္ကိုရီးယားမဟာဗ်ဴဟာႏွင့္ တစ္ခုေသာ ကြာျခားခ်က္မွာ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ မိမိတို႔ႏုိင္ငံ တြင္းမွလုပ္ငန္းငယ္မ်ားတိုးတက္မႈ(Promoting indigenous firms)ကို အာ႐ုံစိုက္မႈထက္ ႏုိင္ငံစုံေကာ္ပိုေရးရွင္းႀကီးမ်ား အားဖိတ္ေခၚ မႈ(Open to an active role for multinatio-nal corporations)ကိုအာ႐ုံစိုက္ခဲ့သည္။

၂ဝဝ၁ခုႏွစ္Thaksinအစိုးရ၏ ခ်မွတ္ ခဲ့ေသာစီးပြားေရးမူဝါဒမွာ ေအာက္ပါအခ်က္ ၇ခ်က္အေပၚတြင္ အေျခခံပါသည္။

· ဆင္းရဲေသာလယ္သမားမ်ားအတြက္ အေႂကြးႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပန္လည္သံုးသပ္ ရန္(farm debt restructuring)

· ေက်းရြာမ်ားရန္ပံုေငြအျဖစ္ ဘတ္ေငြ တစ္သန္း မတည္ေပးရန္ (village funds financed by grants of one million baht)

· တကယ္အလုပ္မလုပ္ေသာ ေခ်းေငြ မ်ားကို အလုပ္လုပ္ေသာ က႑သစ္မ်ားထံ သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ရန္(the transfer of non-performing loans (NPLs) to the newly established)

· အစိုးရမွပိုင္ဆိုင္ေသာ ေငြေခ်းလုပ္ငန္း မ်ားက အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားစက္မႈ လုပ္ငန္းထံသို႔ ဂ႐ုတစိုက္ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ (special attention to small-and medium-sized enterprises -SMEs by state-owned lending agencies)

· တစ္ရြာလွ်င္ ထုတ္ကုန္တစ္မ်ဳိး( One village one product)စနစ္ျဖင့္ ရြာမ်ား အၾကားထုတ္လုပ္မႈကိုေဇာက္ခ်ထုတ္လုပ္ရန္ (promotion of product specialization by village groups, called the “one tambon -one product)

· ျပည္သူ႔ဘဏ္မ်ား တည္ေထာင္ရန္(the establishment of the People’s Bank) အထူးသျဖင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရးက႑၌ သြင္း ကုန္ကို လြန္စြာမီွခိုအားထားရမႈမွ ျပည္တြင္း သယံဇာတအား ပိုမိုအားထားလာေစရန္ (restructuring of the economy away from heavy dependence on imports and towards more reliance on local resources, especially agricultural) စသည္တို႔အပၚတြင္ အေျခခံခဲ့သည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးအေဆာက္ အအုံသည္ အလယ္အလတ္ ဝင္ေငြနိမ့္ေသာ စက္မႈႏိုင္ငံျဖစ္ၿပီး အလြန္အမင္း ပို႔ကုန္မွီခိုရ ေသာ(Heavily export dependent) ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။ ပုိ႔ကုန္မွာစုစုေပါင္းျပည္တြင္းထုတ္ ကုန္(GDP)၏ ၆ဝရာခုိင္ႏႈန္းရွိသည္။ ေငြလဲ လွယ္ႏႈန္းမွာ ၂ဝဝ၆ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ ၂၆ရက္ေန႔တြင္ အေမရိကန္ တစ္ေဒၚလာကို ၃၇ဘတ္ရွိသည္။ အမည္ခံစုစုေပါင္းျပည္ တြင္းထုတ္ကုန္(Nominal GDP)မွာေဈးကြက္ ေပါက္ေဈးအရ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂ဝဝ ဘီလ်ံရွိသည္။ ဘတ္ေငြေၾကးတန္ဖုိးတက္ ျခင္း(Rapid Currency of Bath appre-ciation)ေၾကာင့္အမည္ခံစုစုေပါင္းျပည္တြင္း ထုတ္ကုန္မွာ ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ၂၃ဝဘီလ်ံရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထိုင္း ႏိုင္ငံသည္ အင္ဒုိနီးရွားႏိုင္ငံၿပီးလွ်င္ အေရွ႕ ေတာင္အာရွတြင္ ဒုတိယအႀကီးဆုံး စီးပြား ေရးအေဆာက္အအုံျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ထိုင္း ႏိုင္ငံသည္အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ တစ္ဦးက် ဝင္ေငြ(Per capita income) အရ စင္ကာပူ၊ ဘ႐ူးႏိုင္း၊ မေလးရွားၿပီးလွ်င္ စတုတၴေျမာက္ တစ္ဦးက်ဝင္ေငြအမ်ားဆုံးႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာလာအို၊ ျမန္မာ ႏွင့္ ကေမၻာဒီးယားႏုိင္ငံတို႔အၾကား ထိုင္းႏိုင္ငံ မွာ(Anchor Economy) ျဖစ္ေနေပသည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ ၁၉၉၇-၉၈ခုႏွစ္တြင္ ေငြ ေၾကးအက်ပ္အတည္း(Financial Crisis) ႀကဳံေတြ႕ၿပီးေနာက္ ျပန္လည္ေကာင္းမြန္လာ ၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ခိုင္မာေသာ ကားပို႔ကုန္ စက္မႈလုပ္ငန္းႏွင့္အတူ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းထုတ္ လုပ္မႈသည္လည္း ထုိင္းေငြေၾကးကုိ ပုိမိုခိုင္မာ ေစသည္။ စိုက္ပ်ဳိးေရးသည္ သမား႐ုိးက် ဝင္ေငြရရွိေစေသာလုပ္ငန္းျဖစ္ၿပီး အျခား ေသာ ပို႔ကုန္မ်ားပိုမိုတိုးတက္လာျခင္းေၾကာင့္ စိုက္ပ်ဳိးေရးပုိ႔ကုန္မွာ က်ဆင္းလာခဲ့သည္။ ယခင္ႏွစ္မ်ားက ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး တုိးတက္မႈႏႈန္းမွာ ၅ သို႔မဟုတ္ ၆ရာခုိင္ႏႈန္း ရွိခဲ့ေသာ္လည္း မၾကာခင္ကႏိုင္ငံေရး မတည္ ၿငိမ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ၄ရာခုိင္ႏႈန္းသို႔က်ဆင္း ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ျပဳလုပ္ ေသာ ကုမၸဏီမ်ားလည္း ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္ မႈေၾကာင့္ ျပန္လည္ေနာက္ဆုတ္ခဲ့သည္မ်ား လည္းရွိသည္။

တစ္ဦးက်ဝင္ေငြ(Per Capita)မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ၉၁ဝဝရွိၿပီး ၂ဝဝ၆ခုႏွစ္ အရ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၅ဒသမ၁ ရာခုိင္ ႏႈန္းရွိသည္။ ဆင္းရဲမြဲေတမႈပိုင္း(Under Poverty Line) ေအာက္တြင္ေနထိုင္ေသာ လူဦးေရမွာ ၁ဝရာခုိင္ႏႈန္းရွိသည္။ လုပ္သား ထုအေရအတြက္မွာ ၃၆ဒသမ၄၁သန္းရွိၿပီး စုိက္ပ်ဳိးေရးတြင္ ၄၉ရာခုိင္ႏႈန္း၊ စက္မႈတြင္ ၁၄ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ဝန္ေဆာင္မႈတြင္ ၃၇ရာခုိင္ ႏႈန္းပါဝင္လုပ္ကိုင္ေနၾကသည္။ ၂ဝဝ၆ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာစာရင္းအရ အလုပ္လက္မဲ့ႏႈန္းမွာ ၁ဒသမ၈ရာခုိင္ႏႈန္းရွိသည္။ အဓိကစက္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ကားႏွင့္ကားအပိုပစၥည္း ၁၁ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ဘ႑ာေရးဝန္ေဆာင္မႈ ၉ ရာခုိင္ ႏႈန္း၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းႏွင့္ အပိုပစၥည္း ၈ရာခုိင္ ႏႈန္း၊ခရီးသြားလုပ္ငန္း၆ရာခုိင္ႏႈန္းႏွင့္ အျခား ထင္ရွားေသာ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားမွာ ဘိလပ္ ေျမ၊ ေအာ္တိုပစၥည္းထုတ္လုပ္ေရး၊ အႀကီးစား ႏွင့္အေပါ့စားလုပ္ငန္းႏွင့္ပစၥည္းမ်ား၊ ကြန္ပ်ဴ တာႏွင့္အပိုပစၥည္း၊ ပရိေဘာဂ၊ ပလတ္စတစ္ လုပ္ငန္း၊ အဝတ္အစား၊ စိုက္ပ်ဳိးေရးထြက္ ကုန္ ဆင့္တက္ပစၥည္း၊ ေဖ်ာ္ရည္ယမကာႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးလုပ္ငန္းတို႔ပင္ျဖစ္သည္။

ထုိင္းႏိုင္ငံ၏ ပို႔ကုန္တန္ဖုိးမွာ ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ စာရင္းမ်ားအရ ၁၂၃ဒသမ၅ ဘီလ်ံရွိ သည္။ ပို႔ကုန္တင္ပို႔ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ၁၅ဒသမ၄ရာခုိင္ ႏႈန္း၊ ဂ်ပန္ ၁၃ဒသမ၆ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ တ႐ုတ္ ၈ဒသမ၃ရာခုိင္ႏႈန္း၊ စင္ကာပူ ၆ဒသမ၉ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ေဟာင္ေကာင္ ၅ဒသမ၆ရာခုိင္ ႏႈန္း၊ မေလးရွား ၅ဒသမ၂ ရာခုိင္ႏႈန္းတို႔ျဖစ္ သည္။ သြင္းကုန္တန္ဖိုးမွာ ၁၁၉ဒသမ၃ ဘီလ်ံျဖစ္သည္။သြင္းကုန္တင္သြင္းမႈ အမ်ား ဆုံးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ ဂ်ပန္ ၂၂ရာခုိင္ႏႈန္း၊ တ႐ုတ္ ၉ဒသမ၄ရာခုိင္ႏႈန္း၊ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ၇ဒသမ၄ရာခုိင္ႏႈန္း၊ မေလး ရွား ၆ဒသမ၈ရာခုိင္ႏႈန္း၊ စင္ကာပူ ၄ဒသမ ၆ရာခုုိင္ႏႈန္းတုိ႔ျဖစ္သည္။

ျပည္သူ႔ဘ႑ာႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္သူ႔ အေႂကြး(Public debt) မွာ ႏိုဝင္ဘာ ၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္ စာရင္းအရ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၈၁ ဒသမ ၆ ဘီလ်ံရွိၿပီး GDP၏ ၄၃ဒသမ၅ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိသည္။ ျပင္ပေႂကြးၿမီ(External Debt)မွာ ၂ဝဝ၆ခုႏွစ္စာရင္းအရ ၅၇ဒသမ ၈၃ဘီလ်ံရွိပါသည္။ ရေငြ(Revenue)မွာ ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္တြင္ ၃ဝဒသမ၂ဘီလ်ံရွိသည္။ စီးပြားေရးအကူအညီ(Economic Aid) အေနျဖင့္ထုိင္းႏိုင္ငံသည္ ၂ဝဝ၂ခုႏွစ္ ကတည္းက စီးပြားေရးအကူအညီ မရရွိေတာ့ ပါ။ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ ၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္တြင္ စီးပြား ေရးအကူအညီအျဖစ္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေဒၚလာသန္း ၆ဝ ေပးခဲ့သည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ေဒသတြင္းပူး ေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို အာဆီယံ (ASEAN)အျပင္ အျခားေသာေဒသခြဲပူး ေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား(Sub-regional integration) အေနျဖင့္လည္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့ သည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးပူးေပါင္းမႈမ်ားမွာ ကုန္သြယ္ေရး (Trade)ႏွင့္ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမႈမ်ား(Investment) တင္သာမက ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ေဒသဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳး မႈ(Regional Development)ႏွင့္ ခြဲျခား၍ မရေသာ စီးပြားေရးအကူအညီ(Economic Assistance)တို႔ပါ ပါဝင္ေပသည္။ စီးပြား ေရးဆက္ႏႊယ္မႈမ်ားကိုျဖစ္ေပၚေစသည့္ေဒသ တြင္းSub regional cooperation program မ်ားျဖစ္ေသာ Economic corridors မ်ား ၏အေျခခံအေဆာက္အအံုဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ(Infra-structure Development)သည္လည္း ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈႏွင့္ ဆက္စပ္ ပတ္သက္လ်က္ရိွသည္။ အေျခခံအေဆာက္ အအံုဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ အတြက္ လမ္း၊ တံတားႏွင့္ နယ္စပ္စီးပြားေရး ဇုန္မ်ားကို ေတာင္ေျမာက္စီးပြားေရးဆက္ ႏႊယ္မႈ(North South Economic Corridor -NSEC)၊ အေရွ႕အေနာက္ စီးပြားေရးဆက္ ႏႊယ္မႈ(the East West Economic Corridor -EWEC)ႏွင့္ေတာင္ပိုင္းစီးပြား ေရးဆက္ႏႊယ္မႈ(Southern Economic Corridor-SEC) စသျဖင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ရိွၿပီး အေရွ႕အေနာက္ စီးပြားေရး ဆက္ႏႊယ္မႈ(the East West Economic Corridor -EWEC)၏ အစီအစဥ္ခြဲမွာ Ayeyawady - Chao Phraya - Mekong Economic Cooperation Strategy (ACMECS)ပင္ျဖစ္သည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာ၊ ကေမၻာဒီး ယား၊ လာအိုႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္အတူ စီးပြားေရးအရ ပိုမိုပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ေရႊကြၽန္းဆြယ္စီမံကိန္း(Golden Penin-sula)အျဖစ္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ေဒသတြင္း အဆိုပါႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္မႈမ်ားကို ေရွာင္ရွားကာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးကို ဦးတည္ေစမည့္ ေရႊကြၽန္းဆြယ္စီမံကိန္းတစ္ရပ္ကိုခ်မွတ္ေဆာင္ ရြက္ခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ေလးပြင့္ဆိုင္စီးပြား ေရးစတုဂံ(The Golden Quadrants) စီမံကိန္းကိုလည္း ထိုင္းႏိုင္ငံမွဦးစီးဦးေဆာင္ ျပဳ၍ လာအို၊ ျမန္မာ၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ယူနန္ ျပည္နယ္တို႔ႏွင့္ပူးေပါင္းၿပီးစီးပြားေရးပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈျပဳလုပ္ရန္ ခ်မွတ္ထားပါသည္။ ထိုစီမံကိန္းကို ေလးပြင့္ဆိုင္ ေရႊစတုဂံနယ္ ေျမထူေထာင္ၿပီး ေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ပါ သည္။ အျခားထင္ရွားေသာ စီမံကိန္းမွာ မဟာမဲေခါင္ျမစ္ဝွမ္းစီမံကိန္း(Greater Mekong Subregion Project)ပင္ျဖစ္ သည္။ ၎စီမံကိန္းတြင္ မဲေခါင္ျမစ္ ျဖတ္ သန္းစီးဆင္းေနသည့္ တ႐ုတ္ျပည္ ယူနန္ ျပည္နယ္၊ ျမန္မာ၊ လာအို၊ ထိုင္း၊ ကေမၻာ ဒီးယားႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတို႔ ပါဝင္မည္ျဖစ္ ၿပီး အာရွဖြ႕ံၿဖိဳးေရးဘဏ္(Asian Develop-ment Bank-ADB) အကူအညီျဖင့္ ေဆာင္ ရြက္သည့္စီမံကိန္းျဖစ္သည္။ အဆိုပါႏိုင္ငံ မ်ားတြင္လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ပိုမိုေကာင္း မြန္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ၿပီး စီးပြားေရးဖြ႕ံၿဖိဳးမႈ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

No comments: