ျမန္မာလူငယ္မ်ား ႏုိင္ငံတကာသုိ႔ သြားေရာက္၍ ပညာသင္ၾကားခဲ့ၾကသည္ ကုိ ျပန္ၾကည့္မည္ဆုိပါက ၁၉၉ဝျပည့္ႏွစ္ မ်ားကတည္းက စတင္သည္ဟုဆုိႏုိင္ သည္။ ၁၉၉ဝျပည့္ႏွစ္ခန္႔မွစ၍ ႏုိင္ငံေတာ္ ကဗဟုိခ်ဳပ္ကုိင္သည့္ စနစ္ကုိဖ်က္သိမ္းၿပီး ေဈးကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကုိက်င့္သုံးခဲ့ရာ ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ကူးလူးဆက္ဆံမႈမ်ား ပုိမုိ မ်ားျပားခဲ့သည္။ ထုိ႔အတူ ႏုိင္ငံတကာ သုိ႔ထြက္၍ပညာသင္ၾကားလုိသူမ်ားလည္း ပုိမုိမ်ားျပားလာခဲ့သည္ကုိေတြ႕ႏုိင္သည္။ အေစာပုိင္းကာလမ်ားက ျမန္မာလူငယ္ မ်ားသြားေရာက္ၾကသည္မွာ ထုိင္းႏုိင္ငံ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ပုိင္းတြင္ စင္ကာပူႏွင့္ မေလး ရွားႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ ပုိမုိသြားေရာက္လာၾက သည္။ ‘စင္ကာပူကေပးတဲ့ဘြဲ႕ကုိ ထုိင္း ႏုိင္ငံကဘြဲ႕ထက္ ႏုိင္ငံတကာက ပုိၿပီးအသိ အမွတ္ျပဳတယ္။အဲဒီေတာ့ စင္ကာပူကေန ဘြဲ႕ရၿပီးရင္ စင္ကာပူမွာ အလုပ္မလုပ္ဘဲ တျခားႏုိင္ငံေတြမွာသြားၿပီး အလုပ္လုပ္ရင္ ရသလုိ တျခားႏုိင္ငံမွာေက်ာင္းဆက္တက္ ရင္လည္းအဆင္ေျပတယ္’ ဟု Potential Corner မွ ဦးထြန္းဝင္းမင္းကေျပာသည္။ သူကပင္ဆက္၍ ‘မေလးရွားေက်ာင္းေတြ ကေတာ့ ေက်ာင္းလခ ပုိၿပီးသက္သာ တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံထက္ စင္ကာပူနဲ႔မေလးရွားႏုိင္ငံမ်ားကုိ ပုိၿပီးေရြး ခ်ယ္ၾကတာပါ’ ဟု သူက ရွင္းျပသည္။
စင္ကာပူႏုိင္ငံတြင္ သြားေရာက္ပညာ သင္ၾကားၾကရာ၌ ျမန္မာအမ်ားစုေရြးခ်ယ္ ၾကသည္မွာ အစုိးရေပၚလီတကၠနစ္မ်ားႏွင့္ NUS, NTU စသည့္တကၠသိုလ္မ်ားျဖစ္ သည္ဟု စင္ကာပူႏုိင္ငံ၌ ပညာသင္ၾကား ေနသည့္ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးကဆုိသည္။ အဆုိပါေက်ာင္းမ်ား၌ တက္ေရာက္ေန သည့္ေက်ာင္းသားအမ်ားစုမွာ အစုိးရေခ်း ေငြျဖင့္ တက္ေရာက္ၾကသျဖင့္ စင္ကာပူ အစိုးရေပၚလစီအရ ေက်ာင္းၿပီးပါက ၃ႏွစ္ ျပန္လည္အလုပ္လုပ္ေပးရသျဖင့္ အလုပ္ ရွာေဖြရန္မလုိအပ္ျခင္း၊ ေက်ာင္းစရိတ္ သက္သာျခင္းႏွင့္ေက်ာင္းခ်ိန္ျပင္ပတြင္ တရားဝင္အခ်ိန္ပုိင္းအလုပ္ လုပ္ခြင့္ရရွိျခင္း တုိ႔ေၾကာင့္ေရြးခ်ယ္မႈ ပုိမုိမ်ားျပားေနျခင္း ျဖစ္သည္ဟုသူကဆက္ေျပာသည္။ ပညာ သင္ဆု ရရွိမႈအပုိင္း၌မူ ေဒသတြင္းတ႐ုတ္၊ ဗီယက္နမ္စသည့္ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ပါက နည္းပါးေနေသးသည္ကုိလည္းေတြ႕ႏုိင္သည္။ ၁၉၉၈ခုႏွစ္ကစတင္ခဲ့သည့္စင္ကာပူအစုိးရ ပညာသင္ဆုကုိ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား၌ ေက်ာင္းသား ၄ဝဝေက်ာ္ရရွိခဲ့ၿပီး ျမန္မာ ႏုိင္ငံမွ၁၆ဦးသာရရွိေသးသည္ကုိၾကည့္ပါက နည္းပါးေနေသးသည္ကုိ သိႏုိင္သည္။ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ားမွာ အဂၤလိပ္စာႏွင့္ သခၤ်ာဘာသာရပ္တြင္ အရည္အေသြးသာ လြန္ေသာ္လည္းပညာသင္ဆုေလွ်ာက္ထား ရာ၌ စနစ္တက်ေလွ်ာက္ထားမႈမရွိျခင္း၊ အထူးသျဖင့္ သတ္မွတ္ထားသည့္ဝင္ခြင့္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကုိ ကုိက္ညီေအာင္ျဖည့္ ဆည္းမႈမရွိျခင္းႏွင့္TOEFL,IELTSစသည့္ အဂၤလိပ္စာအရည္အခ်င္းစစ္စာေမးပြဲရမွတ္ မ်ားကုိ တင္ျပမႈမရွိျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ပညာ သင္ဆုရရွိမႈနည္းပါးေနရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ပညာေရးကြၽမ္းက်င္သူမ်ားကသုံးသပ္သည္။ အစုိးရပညာသင္ဆုရရွိပါက ေက်ာင္းလခ၊ ေလယာဥ္ခႏွင့္ေနထုိင္မႈစရိတ္အားလုံးကုိ စင္ကာပူႏုိင္ငံမွက်ခံျခင္းျဖစ္ရာအခမဲ့ပညာ သင္ၾကားရသျဖင့္ ပညာသင္ဆုရရွိသူ အတြက္သာမက ႏုိင္ငံအတြက္ပါမ်ားစြာ အက်ဳိးရွိသည္ဟုဆုိႏုိင္သည္။
ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ား၌ တက္ေရာက္ မည့္သူမ်ားအတြက္မူ ေက်ာင္းမ်ား၏ အာမခံခ်က္ရွိမႈကုိအဓိကထား၍စဥ္းစားရန္ လုိအပ္သည္။ စင္ကာပူႏုိင္ငံ၌ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားကုိ Case Trust, Singa-pore Quality Class(SQC) စသည့္ Certificate မ်ားျဖင့္ အဆင့္အတန္းသတ္ မွတ္ထားရာ အဆုိပါ Certificate မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ‘စင္ကာပူမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ ေက်ာ္ေလာက္က ေက်ာင္းတခ်ဳိ႕ ေဒဝါလီ ခံသြားရတာရွိတယ္။ ေက်ာင္းေဒဝါလီခံ သြားေတာ့ တက္လက္စေက်ာင္းသား ေတြတစ္ပုိင္းတစ္စနဲ႔ဒုကၡေရာက္ၾကတယ္။ စင္ကာပူအစုိးရက ေနာက္အဲဒီလုိမျဖစ္ ေအာင္ကန္႔သတ္လုိက္တာပါ။ Case Trust ရွိတဲ့ ေက်ာင္းမွာတက္တဲ့သူေတြ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ေက်ာင္းပိတ္ သြားရင္ေတာင္ အစုိးရကေန ပုိက္ဆံျပန္ အမ္းေပးပါတယ္။ေနာက္တစ္ခုက Case Trust မရွိတဲ့ေက်ာင္းေတြက ႏုိင္ငံျခား ေက်ာင္းသားကုိ လက္ခံခြင့္မရွိပါဘူး။ အဲဒါကုိသတိထားဖုိ႔လုိပါတယ္။ SQC မရွိတဲ့ေက်ာင္းမွာတက္ရင္ေတာ့ စင္ကာပူ အစုိးရကုိ Deposit S$ 5000 တင္ရတဲ့ အတြက္ အဲဒီလက္မွတ္ႏွစ္ခုရွိတဲ့ေက်ာင္း ကုိ ေရြးခ်ယ္ဖုိ႔လုိပါတယ္’ ဟု ပညာေရး ကြၽမ္းက်င္သူတစ္ဦးကေျပာသည္။ စင္ကာပူႏုိင္ငံ၌ ပုဂၢလိကေက်ာင္းေပါင္း ၅ဝဝ ဝန္းက်င္ခန္႔ရွိသည့္အနက္ Case Trust ႏွင့္ SQC ရွိသည့္ေက်ာင္းမွာ ၄၉ ေက်ာင္းသာရွိသည္ဟုသိရသည္။
ႏုိင္ငံျခား၌ သြားေရာက္ပညာသင္ ၾကားၾကရာတြင္ မိမိႏွင့္ဓေလ့စ႐ုိက္၊ ဘာသာမတူသည့္ပတ္ဝန္းက်င္၌ယဥ္ေက်း မႈမတူညီသည့္ျပႆနာမ်ားကိုလည္း ႀကဳံရ ေလ့ရွိသည္ဟုသိရသည္။ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား မွာမိဘအသုိင္းအဝုိင္းပတ္ဝန္းက်င္၊ဘာသာ တရားအဆုံးအမေအာက္တြင္ ႀကီးျပင္းခဲ့ရ သူမ်ားျဖစ္ရာ ဘာသာႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈခ်င္း မတူညီသည့္ပတ္ဝန္းက်င္သုိ႔ေရာက္သည့္ အခါအိမ္လြမ္းနာ(Homesick)၊ယဥ္ေက်း မႈခ်င္းမတူညီသည့္ Culture Shock စသည့္ျပႆနာမ်ားလည္းႀကဳံရေလ့ရွိသည္။ ႏုိင္ငံျခား၌ ပညာသင္စဥ္ ႀကဳံရေလ့ရွိသည့္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ Poly Technic ေက်ာင္းသူတစ္ဦးျဖစ္သူ မမီးမီး က ‘ျမန္မာေတြက မိသားစုကုိ အရမ္း dependလုပ္တယ္။ကုိယ့္အားကုိယ္ကုိးတဲ့ ဓေလ့နည္းတယ္။ဟုိမွာကကုိယ္ထူကုိယ္ထ လုပ္ရတဲ့အခါက်ေတာ့ မလုပ္တတ္၊ မကုိင္ တတ္ျဖစ္ၾကတယ္’ ဟုေျပာသည္။
Potential Corner မွ ဦးထြန္းဝင္း မင္းကလည္း ‘စင္ကာပူမွာ ေက်ာင္းသြား တက္ၾကတဲ့အမ်ားစုက ဆယ္တန္းေအာင္ ၿပီးစ ၁၇ႏွစ္၊ ၁၈ႏွစ္အရြယ္ေတြမ်ားတယ္။ အဲဒီအရြယ္ေလးေတြက မိဘနဲ႔ကင္းကြာတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ကုိ ေရာက္တဲ့အခါ မလုပ္ တတ္၊ မကိုင္တတ္ျဖစ္ၾကတယ္။ ေနာက္ၿပီး စင္ကာပူမွာက ဘာသာမရွိသူေတြကမ်ား တယ္။ သူတုိ႔ဆီမွာ အဓိကတန္ဖုိးထားတာ က ေငြေၾကးနဲ႔အလုပ္ျဖစ္တဲ့အခါက်ေတာ့ Culture Shock ျဖစ္ၾကတယ္’ ဟုေျပာျပ သည္။ ေက်ာင္းတက္ေရာက္စဥ္ ႀကဳံရေလ့ ရွိသည့္အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ NUS မွ ေက်ာင္းၿပီးသူ မသီရိကလည္း ‘အခက္အခဲေတြနဲ႔ပတ္သက္ရင္အရင္တုန္း ကေတာ့ ပုိၿပီးႀကဳံရတယ္။ ဟုိမွာလူခံမရွိ တာ၊ အိမ္ငွားေပးမယ့္သူမရွိတာ၊ ေနာက္ ဆုံး ေရဖုိး၊ မီးဖုိးကအစ ဘယ္ကုိေပးရမလဲ ဆုိတာ မသိတာေတြႀကဳံရတယ္။ အဲဒါ အျပင္ ေက်ာင္းတက္ဖုိ႔လုိတဲ့ Document ေတြ မယူခဲ့မိလုိ႔ အခက္အခဲေတြ႕ရတာေတြ လည္းရွိတယ္’ ဟုေျပာျပသည္။ ထုိ႔ျပင္ ေက်ာင္းမတက္ခင္က ဘယ္ဘာသာရပ္နဲ႔ သင့္ေတာ္သည္၊ ဘယ္လမ္းေၾကာင္းကုိေရြး ခ်ယ္သင့္သည္ဆုိသည့္အႀကံေပးမႈမ်ားမရ ခဲ့ျခင္းကလည္း အခက္အခဲႀကဳံေတြ႕ေစ သည္ဟု ဆက္ေျပာသည္။
စင္ကာပူရွိ Nangyang Polytech-nic ၌ သြားေရာက္ပညာသင္ၾကားမည့္ ကုိမ်ဳိးထက္ကလည္း ‘ကြၽန္ေတာ္ နည္း ပညာေကာလိပ္တက္တုန္းက နယ္မွာ အေဆာင္ေနခဲ့ရေတာ့ အခ်ိန္မွန္စာၾကည့္ တဲ့အက်င့္နဲ႔ကုိယ့္အားကုိယ္ကုိးတဲ့အက်င့္ ရခဲ့တယ္။ အဲဒီအေတြ႕အႀကဳံေတြက ဟုိမွာ ေက်ာင္းတက္တဲ့အခါ အေထာက္အကူျပဳ ႏုိင္မယ္ထင္တယ္။ GTC ေက်ာင္းသား ဘဝတုန္းက ေက်ာင္းအျပင္ လူေတြနဲ႔ဝင္ ဆန္႔ေအာင္ ေပါင္းတတ္၊ သင္းတတ္လာ တာေတြကလည္း Culture Shock တုိ႔၊ ဘာတုိ႔မျဖစ္ေအာင္ အေထာက္အကူျပဳမွာ ပါ၊ ဒီမွာကတည္းက ျပင္ဆင္သြားရင္ ဟုိ မွာလည္းအခက္အခဲမရွိႏုိင္ဘူး’ ဟုေျပာျပ သည္။
ႏုိင္ငံျခားသုိ႔ သြားေရာက္ပညာသင္ ၾကားလုိသူမ်ား ပုိမုိမ်ားျပားလာသည့္နည္း တူ ေက်ာင္းတက္ေရာက္ခြင့္ရရန္ ဝန္ ေဆာင္မႈေပးသည့္ Agent မ်ားလည္းပုိမုိ မ်ားျပားလာခဲ့သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၅ႏွစ္ခန္႔ က Agent အေရအတြက္ဆယ္ခုပင္မျပည့္ ဘဲရွိခဲ့ရာမွ ယခုအခါ သုံးဆယ္ဝန္းက်င္ ခန္႔ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ ပညာေရးဝန္ေဆာင္ မႈေပးသည့္ Agent မ်ား မ်ားျပားလာရ ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ Potential Corner မွ ဦးထြန္းဝင္းမင္းက ‘ေက်ာင္းတက္ဖုိ႔ ဝန္ေဆာင္မႈေပးတဲ့ကုမၸဏီေတြက အရမ္း ေခတ္စားလာတယ္။ ထိပ္ဆုံးအေန အထားကုိေရာက္ေနတယ္လုိ႔ေတာင္ေျပာ လုိ႔ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ တကယ္တမ္းေတာ့ ေက်ာင္းေတြက ေဈးကြက္ေသးေသးေလး ကုိ ဝုိင္းၿပီး လုေနၾကတဲ့သေဘာပါပဲ။ အဲဒါ အျပင္ ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႔ကလည္း ကိုယ္တုိင္မလုပ္တတ္ၾကေသးလုိ႔ Agent ေတြကေန တစ္ဆင့္သြားၾကတာပါ။ ဟုိမွာ အမ်ဳိးေတြ၊ သူငယ္ခ်င္းေတြ ေရာက္သြား ရင္လည္း သူတုိ႔ကေနတစ္ဆင့္သြားၾကမွာ ပါ’ ဟု သူကသုံးသပ္သည္။ သူကပင္ ဆက္၍ ‘တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွာလည္း ၿပီးခဲ့တဲ့ ဆယ္ႏွစ္ေလာက္က ႏုိင္ငံျခားမွာ ေက်ာင္း တက္ဖုိ႔အရမ္းေခတ္စားခဲ့သလုိ Agent ေတြ ကလည္းအမ်ားႀကီးေပၚခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၿပီးခဲ့တဲ့၃ႏွစ္ေလာက္မွာ အဲဒီေဈးကြက္ ပ်က္သြားခဲ့တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ တ႐ုတ္ေက်ာင္းသားေတြက ေက်ာင္းေတြ ကုိ Agent ကတစ္ဆင့္မဟုတ္ဘဲကုိယ္တုိင္ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးသြားၾကသလုိ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးအဆင့္အတန္း တုိးတက္လာတဲ့ အတြက္ ႏုိင္ငံတြင္းမွာပဲ ေက်ာင္းျပန္ တက္ၾကတဲ့အတြက္ျဖစ္တယ္။ ဒီမွာလည္း ေနာက္သုံးႏွစ္ေလာက္ၾကာတဲ့အခါ အခုလုိ ေခတ္မစားေတာ့ဘဲ ရပ္သြားႏုိင္တယ္’ ဟု သုံးသပ္သည္။
ပညာသင္ကာလၿပီးဆုံးသည့္အခါ အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္းႏွင့္ပတ္သက္၍ Emergent Services မွ မစန္းသူဇာ ၿမိဳင္က’အစုိးရေက်ာင္းေတြကေတာ့အလုပ္ ေသခ်ာတယ္။ ပုဂၢလိကေက်ာင္းေတြက ၿပီးတဲ့သူေတြကလည္း ၉ဝရာခုိင္ႏႈန္းေတာ့ အလုပ္ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းက ေက်ာင္းၿပီးတဲ့သူေတြကေတာ့ ေက်ာင္းမၿပီးခင္ ႏွစ္လေလာက္အလုိ ကတည္းက ႀကိဳၿပီးရွာထားႏုိင္ရင္ ပုိၿပီး စိတ္ခ်ရတယ္။ ေက်ာင္းၿပီးတဲ့အခါ ရတဲ့ ေနထုိင္ခြင့္ တစ္လနဲ႔ဆုိရင္ သုံးလေလာက္ အခ်ိန္ရတာေပါ့’ ဟုေျပာျပသည္။ ေက်ာင္း ၿပီးပါက ထုိႏုိင္ငံ၌ပင္ အလုပ္လုပ္၍ ေငြ ေၾကးႏွင့္အေတြ႕အႀကဳံရွာသည့္သူမ်ားရွိ သည့္နည္းတူ မိမိတို႔ရရွိခဲ့သည့္အေတြ႕ အႀကဳံကုိအေျခခံ၍ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ၌ပင္ ျပန္၍ အလုပ္လုပ္ၾကသည္ကိုလည္း ေတြ႕ႏုိင္ သည္။ Brightway Pte Group မွ မသီရိက ‘NUS ကေန ေက်ာင္းၿပီးခဲ့တာ ပါ။ ကိုယ္တုိင္ကလည္း ဟုိမွာ ေက်ာင္း တက္ခဲ့ေတာ့ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈကုမၸဏီ လုပ္တဲ့အခါ စင္ကာပူအစုိးရဥပေဒနဲ႔အညီ ပညာေရးနဲ႔ဆုိင္တဲ့ Document ေတြ လုပ္ေပးတာကအစ ဘယ္ေက်ာင္းေတြက ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ သင့္ေတာ္တယ္၊ ဘယ္ေက်ာင္းေတြကေတာ့ အလုပ္ရလြယ္ တယ္ဆုိတာအထိ ပုိၿပီးအဆင္ေျပေအာင္ လုပ္ေပးႏုိင္တယ္’ ဟု ေျပာျပသည္။
ယခုအခါ ျပည္ပသုိ႔ထြက္၍ ပညာ သင္ၾကားသူမ်ားအေနႏွင့္ ပုဂၢလိကလုိအပ္ ခ်က္အလုိအရ မိမိႏုိင္ငံသုိ႔ျပန္လာ၍ အလုပ္အေကြၽး ျပဳသူမ်ားရွိသလုိ ထုိႏုိင္ငံ ၌ပင္ေနထုိင္၍ ေငြေၾကးႏွင့္အေတြ႕အႀကဳံ ရွာေဖြသူမ်ားလည္းရွိေနသည္။ မည္သုိ႔ ပင္ျဖစ္ေစ Globalization ေခတ္၏ ႏုိင္ငံတကာပညာေရးျမစ္တစ္စင္း ေရစီး ေၾကာင္းမွာ ဆက္လက္စီးဆင္းေနဦးမည္ ျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment