အခ်ိန္မေရြး ဝယ္ယူႏုိင္သည့္ ကုန္မ်ဳိးစုံဆုိင္(convenicence store)သည္ ယခုအခါ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတြင္ အေရးအႀကီးဆုံး လက္လီအေရာင္း လုပ္ငန္းပုံစံမ်ားတြင္ တစ္ခုျဖစ္လုိ႔ေန သည္။ ၂၄နာရီဖြင့္လွစ္သည့္ ယင္း စတုိးဆုိင္မ်ဳိးမွာ ႏုိင္ငံတစ္နံတစ္လ်ား တြင္ ေနရာတုိင္းမွာလုိေတြ႕ျမင္ႏုိင္ သည္။ ယင္းဆုိင္မ်ားတြင္ အစားအစာ ႏွင့္ေန႔စဥ္သုံးပစၥည္းမ်ားကိုေရာင္းခ် သည္။ သုိ႔ေသာ္ ယင္းတုိ႔ကေပးသည့္ ဝန္ေဆာင္မႈမွာ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ်က်ယ္ ျပန္႔လ်က္ရွိသည္။ ယခုအခါ ယင္းဝန္ ေဆာင္မႈမ်ားထဲတြင္ မိတၱဴကူးျခင္း၊ Fax ေပးပုိ႔ျခင္း၊ လွ်ပ္စစ္၊ ေရမီတာ ေၾကးမ်ားကုိ ေဆာင္ေပးျခင္း၊ အင္တာ နက္မွေဈးဝယ္ျခင္းႏွင့္ဘဏ္မွအလုိ အေလ်ာက္ေငြထုတ္စက္မ်ား(ATMS) ပါဝင္သည္။
ဂ်ပန္တြင္ ကုန္မ်ဳိးစုံဆုိင္မ်ားကုိ စတင္လုပ္ကုိင္သူမွာ Seven-Eleven (ယခုအခါ 7-Eleven ဟုေခၚသည္) ျဖစ္သည္။ ယခုအခါ 7-Eleven သည္ ႏုိင္ငံ၏အႀကီးဆုံးလက္လီ အေရာင္းလုပ္ငန္းျဖစ္ေနသည္။ ႏွစ္ စဥ္ေရာင္းရေငြမွာ ယန္းေငြ ၂ဒသမ ၄ ထရီလ်ံ(၁ ထရီလ်ံ = ၁ဝဝဝ ဘီလ်ံ) ရွိသည္။ တစ္ႏုိင္ငံလုံးတြင္ ၁၁၅၇၄ ဆုိင္ရွိသည္။
တကယ္တမ္းအားျဖင့္ ကုန္မ်ဳိးစုံ ဆုိင္၏မူလဘူတမွာ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည္။၁၉၂၇ခုႏွစ္တြင္ တကၠဆပ္စ္ ဆင္ေျခဖုံးရွိ ေရခဲဆုိင္ေသးေသးေလး တစ္ခုမွ စတင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ေဖာက္ သည္မ်ားကုိဆြဲေဆာင္ရန္ အပုိဝင္ ေဆာင္မႈအေနႏွင့္ယင္းဆုိင္က ဥမ်ား၊ ေပါင္မုန္႔၊ ႏြားႏုိ႔ႏွင့္အျခားလုိအပ္ ပစၥည္းမ်ားကုိသုိေလွာင္ေရာင္းခ်ေပး သည္။ ယင္းသေဘာတရားမွာအႀကီး အက်ယ္ေအာင္ျမင္မႈရရွိခဲ့သည့္ အတြက္ ဆုိင္အုပ္စုခြဲအမ်ားအျပားဖြင့္ လွစ္လာရသည္။ မူလက ယင္းဆုိင္ မ်ားကုိ နံနက္ ၇နာရီမွ ည ၁၁နာရီ အထိ ဖြင့္လွစ္သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ၂၄နာရီလုံးလုံးဖြင့္သည့္ဆုိင္မ်ားအျဖစ္ အဆင့္တက္သြားသည္။
ဂ်ပန္က ကုန္မ်ဳိးစုံဆုိင္လုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္မႈကုိ သတိျပဳမိသည္။ သုိ႔ ႏွင့္ 7-Eleven franchise ကုိပုိင္ သည့္ အေမရိကန္ကုမၸဏီ South-field Corporation (ယခု 7-Eleven Inc အမည္ေပါက္သည္)ႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီး ပထမဆုံး ဂ်ပန္၏ Seven-Eleven စတုိးဆုိင္ကုိ တုိက်ဳိ ၿမိဳ႕တြင္ ၁၉၇၄ခုႏွစ္၌ ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္က အေမရိကန္လက္လီ အေရာင္းလုပ္ငန္းေမာ္ဒယ္ကုိယူထား သည့္ယင္းဆုိင္မွာ ဂ်ပန္တြင္က်ဆုံး လိမ့္မည္ဟု လူအမ်ားကထင္ေၾကးေပး ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ Seven-Eleven ၏ အံ့ဘြယ္ဘနန္းေအာင္ျမင္မႈက သူတုိ႔မွားယြင္းေၾကာင္း သက္ေသျပ လုိက္သည္။
ဆုိင္ခြဲမ်ားပါသည့္ အုပ္စုႀကီးမွာ ဂ်ပန္စတုိင္လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ေၾကာင့္ ပုိမုိႀကီးထြားေအာင္ျမင္ရသည္။ US တြင္ ယင္းစတုိးဆုိင္မ်ားကုိ စီမံကြပ္ကဲ လုပ္ေဆာင္ပုံႏွင့္ဂ်ပန္တြင္လုပ္ကုိင္ပုံ အလြန္ျခားနားသည္။ ဥပမာတစ္ခု အေနႏွင့္ျပရမည္ဆုိလွ်င္ ေဒသတစ္ခု တြင္ ဆုိင္သစ္အမ်ားအျပားကုိစုၿပဳံဖြင့္ လွစ္ျခင္းပင္။ ယင္းသုိ႔ဖြင့္လိုက္ျခင္းျဖင့္ ဆုိင္တစ္ဆုိင္၏အေရာင္းအဝယ္လုပ္ ငန္းက ဧရိယာအေတာ္က်ဥ္းသြား သည္။ အမည္တစ္မ်ဳိးတည္းရွိသည့္ ဆုိင္မ်ား ေဒသတစ္ခုတြင္စုေဝးရွိေန ေစသည္။ ယင္း၏အက်ဳိးေက်းဇူးမွာ ဆုိင္၏အမည္ကုိစားသုံးသူတုိ႔ကပုိမုိ ကြၽမ္းဝင္ရင္းႏွီးမႈရွိေစျခင္းပင္။ ပစၥည္း ေပးသြင္းသူမ်ားအဖုိ႔ ေထာက္ပံ့ေရး လမ္းေၾကာင္းနီးၿပီး ပုိမုိလြယ္ကူသည့္ အတြက္ စတုိးဆုိင္မ်ားကပုိမုိလတ္ ဆတ္သည့္လယ္ယာထြက္ကုန္မ်ားကုိ သုိေလွာင္ထားရွိႏုိင္သည္။
ဤသုိ႔ျဖင့္ ဂ်ပန္သည္ ကုန္မ်ဳိး စုံဆုိင္မ်ား စီမံကြပ္ကဲမႈတြင္ ကြၽမ္းက်င္ မႈအလ်င္အျမန္ရရွိလာသည္။ ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ဖက္ US ကုမၸဏီက ကုမၸဏီအတြင္းစီမံကြပ္ကဲ မႈအက်ပ္အတည္းႏွင့္ႀကဳံေတြ႕လာ သည့္အခါ ဂ်ပန္ဘက္မွဣေႁႏၵမပ်က္ ဆက္လက္လုပ္ကုိင္သြားႏုိင္သည္။ ကုမၸဏီကုိျပန္လည္ဖြဲ႕စည္းတည္ ေဆာက္ၿပီး ဆက္လက္ခ်ီတက္ရာ ၃ ႏွစ္အတြင္း ယခင္ကလုိ ေမာ္ႏုိင္သည့္ အေျခအေနသုိ႔ျပန္ေရာက္သည္။
ယင္းအေျခအေနမွဆက္လက္ ခ်ီတက္လာခဲ့သည့္ Seven-Eleven မွာ ဆုိင္ခြဲမ်ားစြာရွိသည့္အဓိကအုပ္စု ႀကီးျဖစ္လာသည္အထိေအာင္ျမင္ခဲ့ သည္။ ႏုိင္ငံ ၁၈ႏုိင္ငံတြင္ ဆုိင္ေပါင္း ၃၁၆ဝဝရွိသည္အထိ ႀကီးက်ယ္လာ သည္။ ဆက္လက္ၿပီးလည္း ကမၻာအႏွံ႔ ေတာင္ပံျဖန္႔ၾကက္လုပ္ငန္းခ်ဲ႕ထြင္ လ်က္ရွိေနသည္။
ယန္း ၁ဝဝ ဆုိင္(100-Yan shop)
ႏုိင္ငံရပ္ျခားတြင္ ႀကီးမားသည့္ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈရရွိသည့္ဂ်ပန္၏ ေနာက္ထပ္လက္လီလုပ္ငန္းပုံစံတစ္ မ်ဳိးမွာ ယန္း၁ဝဝဆုိင္မ်ားပင္ျဖစ္ သည္။ ယင္းစတုိးဆုိင္မ်ားက ေန႔စဥ္ အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားမွသည္ ႐ုံး သုံးစက္ပစၥည္းမ်ားအထိေရာင္းခ် သည္။ အိတ္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ စာအုပ္မ်ား၊ စီဒီမ်ားႏွင့္အရာရာတိုင္းနီးပါးကုိ ယန္း ၁ဝဝေဈးႏႈန္းႏွင့္ေရာင္းခ်သည္။ ယင္း လုပ္နည္းလုပ္ဟန္သေဘာတရားမွာ စားသုံးသူမ်ားအၾကား ႀကီးႀကီးမားမား ကုိ ‘ေပါက္’ သြားသည္။ ကုန္ပေဒသာ တုိက္၊ ဆူပါမားကက္၊ ကုန္မ်ဳိးစုံဆုိင္ မ်ား၊ ေနာက္ ယန္း၁ဝဝဆုိင္တုိ႔သည္ ယခုအခါ ဂ်ပန္တြင္ စတုတၴေျမာက္ အဓိကလက္လီအေရာင္းပုံစံအျဖစ္ ရပ္တည္လ်က္ရွိသည္။
ယန္း၁ဝဝ ဆုိင္ခြဲမ်ားပါသည့္ အႀကီးဆုံးအုပ္စုႀကီးမွာ ‘ဒုိင္ဆုိ’ (Daiso) ျဖစ္သည္။ ပစၥည္းအမ်ဳိး အမည္ ၁ဝဝဝဝ ခန္႔ကုိ ဆုိင္တင္ ေရာင္းခ်သည္။ သည့္အတြက္ ေရာင္း အားမွာ အထင္ႀကီးေလးစားစရာ ယန္းဘီလ်ံ ၃၂ဝေက်ာ္ရွိသည္။ အေမ ရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ တစ္ေဒၚလာ ပစၥည္းေရာင္းဆုိင္ေတြကလည္း လူသိ မ်ားပါသည္။ ထုိ႔အတူ အျခားႏုိင္ငံ မ်ားမွာလည္း ေလွ်ာ့ေဈးႏွင့္ေရာင္း သည္မ်ားလည္းရွိၾကပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ အျခားႏုိင္ငံရွိ ဆုိင္မ်ားႏွင့္ဒုိင္ဆုိဆုိင္ မ်ားအၾကား ျခားနားမႈရွိသည္။ ယင္း ျခားနားမႈမွာ အျခားဆုိင္မ်ားတြင္ မ်ား ေသာအားျဖင့္ အရည္အေသြးညံ့ၿပီး ေဈးေပါသည့္ပစၥည္းမ်ား သုိေလွာင္ ေရာင္းခ်ျခင္းျဖစ္သည္။ ဒုိင္ဆုိ၏ ၁ဝဝ ယန္းဆုိင္မ်ားမွ ပစၥည္းမ်ားမွာ ယန္း ၁ဝဝႏွင့္ ဝယ္ယူရရွိျခင္းအတြက္ စား သုံးသူကအံ့ဩေလာက္သည့္ပစၥည္း မ်ဳိးျဖစ္သည္။ ေဈးခ်ဳိေသာ္လည္း ပစၥည္းေကာင္းသည္။ အရည္အေသြး ေကာင္းသည္။ ဤသုိ႔ ေရာင္းခ်ႏုိင္ ျခင္းမွာ ဒုိင္ဆုိကထုတ္လုပ္သူမ်ားမွ ပစၥည္းကုိတစ္ခါမွာလွ်င္အေရအတြက္ အမ်ားႀကီးမွာယူသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပစၥည္းတစ္ယူနစ္အေပၚ ထုတ္လုပ္ စရိတ္အမ်ားႀကီးသက္သာသည္။ လက္ရွိအေျခအေနတြင္ ဒုိင္ဆုိသည္ ပစၥည္းမ်ားကုိျပည္တြင္းထုတ္လုပ္သူ မ်ားထံမွ မွာယူ႐ုံမွ်မက ႏုိင္ငံေပါင္း ၄ဝ နီးပါးရွိ ထုတ္လုပ္သူမ်ားထံမွ လည္း မွာယူေနသည္။
ယခုအခါ ဒုိင္ဆုိအမည္ခံဆုိင္ မ်ားမွာ ႏုိင္ငံ၁၅ႏုိင္ငံတြင္ ဆုိင္ ၄ဝဝ ရွိေနသည္။ စင္ကာပူတြင္ ၂ေဒၚလာ၊ ထုိင္းတြင္ ဘတ္ ၁ဝဝ၊ ဒူဘုိင္းတြင္ ၅ ဒီယာရမ္ ဒုိင္ဆုိဆုိင္မ်ားရွိေနသည္။ ဂ်ပန္၏လက္လီေရာင္းခ်ေရးသေဘာ တရားက ကမၻာတစ္ဝန္းစားေသာက္ ကုန္ႏွင့္ေန႔စဥ္သုံးကုန္စည္မ်ားျဖန္႔ခ်ိ ေရးေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲမႈကုိျဖစ္ေစပုံ ရေနေၾကာင္းပါ။
No comments:
Post a Comment